Jumaat, 13 Januari 2012

Tips Kurus - Jangan Mengutuk!!

menu enak dalam kenangan..


Durian? cempedak?
Tempoyak? Petai? Belacan?


Islam melarang umatnya mempamerkan perasaan tidak suka termasuk juga ketika makan. Jika anda tidak suka, elakkan daripada makan makanan itu. Tetapi jika anda tidak makan malah mencela lagi mengutuk makanan tersebut, anda akan bertambah berat dan gemuk dengan dosa kerana mencela makanan tersebut. Jika ada makanan yang anda tidak suka, sebenarnya ia sudah mengurangkan keinginan anda untuk makan (kurang makan, boleh kurus sikit!). 



“Tidak sesekali Rasullullah SAW mencela makanan. Jika baginda menyukainya, baginda akan makan dan begitulah sebaliknya”. (HR Bukhari & Muslim) 

credited: dara.com April2011

Moralnya:
Saya nak tambah senarai makanan yang tidak disukai tapi macam tiada je... (",)


wajib ada jajan untuk bekalan si cilik & gedi



Apa rahsia Fasha Sandha maintain langsing?
Beliau tidak merokok tetapi turun naik tangga di kediamannya..... kot!!


46 ulasan:

Suhami Ahmad berkata...

atok turun naik tangga opis gak...tak rampeng pun!

aleen aiden berkata...

alin makan semua kak!cuma petai tu tak berapa sangatlah.bukan kegemaran,tapi makan juga.heee

Jurnal Murahan berkata...

pasha sendut langsing ke ? macam tak je ahahha

MaryaYusof berkata...

Tulah kan...kekadang kite ni terlupa & tak bersyukur... kalau mkn kat kedai xsedap lepas tu mhl mesti nak kutuk jugak... nauzubillah :(

ghost writer berkata...

lau setakat nama makanan yang kamu nyatakan di atas,tiada satu pun yang aku tak suka.semua aku balun.haha!

blog-tips-kurus berkata...

atok SA,
berapa tingkat tangga opis atok itu?

*lepas makan jangan terus tidur tau!!

blog-tips-kurus berkata...

Aleen A,
hehe! same le kita!

*kalau rebus dulu petai itu & dijerukkan, nescaya dapat kurangkan aromanya. :-)

blog-tips-kurus berkata...

JM,
sendut? hepp!!

*nampak lawo je kat media massa/cetak..

blog-tips-kurus berkata...

MaryaY,
ye.. kita ni mewah sangat. cuba pergi negara miskin, mesti insaf..

blog-tips-kurus berkata...

Ghost W,
ok, kamu pencinta makanan yg sejati. hihi! (>.<)

si robot comel berkata...

kita turun naik tangga setiap hari tak berapa nak langsing pun,hehe

Lady Windsor berkata...

Darling tulun!! i suka makan dan semua makanan yg halal i bantai...cemane nak buat ni baju banyak dah kena sedekah..ada tu tak sempat pakai dah tak muat, hukhukhuk!

dill berkata...

oh. suke sangat gulai tempoyak~

dill.

Apik Pehe berkata...

aihhh..patot la sekrang apik makin gemok..huhu

asip محمد berkata...

sambal belacan tumbuk dengan jering muda tu peberet gua tahu.. haha












makanan yang paling gua tak suka.. makanan basi dan makanan habis..

blog-tips-kurus berkata...

si robot C,
eeehhh!! dah comel langsing dah tuuuuuuu... :-)

blog-tips-kurus berkata...

Lady W,
syukurlah, banyak pahala sedekah barang yg kita sayang kan...?! (^.^)

blog-tips-kurus berkata...

dill,
sila hantar yg yu masak sendiri ye dear.. (*>*)

blog-tips-kurus berkata...

Apik P,
syukurlah, tengah bahagia la yek? (>.<)

blog-tips-kurus berkata...

Muhammad Asip,
(betul tak ejaan tu?)

macam menarik resipi itu. kena bagitau bonda ni.. :)

ciK LyndaWawa berkata...

huhuhu...
lumlagi tambah jajaj...air bikarbonat..huhuhuhuh sedap tu!!!

alanbaik berkata...

tak banyak songeh bab makan. Semua bedal :)

Tukang Karut berkata...

aku semakin membelon... sekian...

tehr berkata...

aku selalu naik turun tangga bangunan sekolah je
dah tercungap juga la

blog-tips-kurus berkata...

cik LyndaW,
uuuu!! tapi semenjak dewasa, sgt tak suka air gas. bagus kan? hehe!

blog-tips-kurus berkata...

Alanbaik,
bagus! memudahkan tugas isteri . :-)

blog-tips-kurus berkata...

TK,
Tahniah kepada isterimu. hoho!

blog-tips-kurus berkata...

Cikgu tehr,
sangat terpuji amalan itu. teruskan!! (>.<)

caer sasuke berkata...

wah ade pesanan Nabi lagi..terbaik..=)

wallpaper dekstop doodle percuma

LadyBird berkata...

akak..lady suka x makan.. alsnnye mknn x sedap.. x baik kan?
nantilah lepas ni kalau x sedap lady diam jerk.. dan bagi kat org.. tpbleh ke bg kt org sebab x sedap?

Bella Bell berkata...

semua saya suka. nak2 petai. sedap! hehehe.


wahh. saya ni naik turun tangga kat asrama dan masa nak g kelas pun tak kurus2. huwaaa. :(

eikasyaza berkata...

smart kan.. beli kat cni http://lynncottage.blogspot.com/search?updated-max=2011-12-26T21:50:00-08:00&max-results=7

harga skali postage rm34..

p/s: eh, psl ping tu nak tau ape ek???

Jumir berkata...

Aku swimming pagi tadi...

blog-tips-kurus berkata...

caer S,
:)
diambil drpd majalah..

blog-tips-kurus berkata...

LadyB,
mungkin tak sedap pada tekak u je tu.
(kena hntr ke negara miskin awek ni. biar > cpt insaf. hehe..!)

blog-tips-kurus berkata...

cikgu Bella B,
dah comel la tu wahai cikgu. kurus sgt tak lawo le.. (",)

blog-tips-kurus berkata...

EikaS,
thanks dear.

ping? ooo..

blog-tips-kurus berkata...

wok J,
hhhmmmm... setahun sekali. (",)

akubiomed berkata...

Yek ker Fasha Sandha maintain?

blog-tips-kurus berkata...

bro akubiomed,
tidak kah? saye tak pernah jumpa beliau... ;)

ABU berkata...

smua makana awk bantai kan hahahahaha dua kali lima sama gua hahahaha

amani berkata...

amani jgk maintain comel..mkn la ape pon:)

blog-tips-kurus berkata...

Abu,
sssyyyhhh!! jgn ckp kuat2 lo! haha!

blog-tips-kurus berkata...

wok ibu Amani,
eleh!! kecik lagi.. tunggu le besar sikit... ;)

chii berkata...

owh..cam chii plak..makanan yg x suka xde la..tp mcm seafud...x mkn..sebab nnt idung leh jadi cam ronald mc donald..ehehe

blog-tips-kurus berkata...

chii,
resdung yek? cian...

LinkWithin

related posts with thumbnails