Thursday, December 23, 2010

Tips - Minta MC

bukan witch, bukan doktor..


Nak tau cara minta MC?
MC - not Master of Ceremony but it is a Medical Certificate.
Dalam Bahasa Melayu ialah
Sijil Cuti Sakit tapi orang Malaysia dah biasa sebut MC. Kalau sebut SCS, macam pelik!

Sepanjang 1.1.2010 sehingga awal Disember,
Alhamdulillah saya sangat sihat.
Buktinya graf palang berat bodi  semakin meningkat naik! (lower part lagi la berkembang dengan pesatnya. cehh!!)

Saya memang agak baik (orang cakap laa..!)
tapi memandangkan saya tak
nak pegang rekod BAIK sangat tu,
maka pada pagi hari Isnin-20.12.2010, saya menuju ke Klinik City untuk minta MC. 



MC ku ~ tahun 2010
Saya tak tipu doktor, (tak baik menipu orang baik terutama kawan sendiri!)
Berikut adalah skrip mantap saya:

        * Doc, i got heavy migraine last nite.  I could not have enough sleep. Normally, i sleep for > 5 hours. Children must go to bed early & have enough sleep:)

        * Today, when i got up, i got dizzy spinning head like gasing. Maybe it was because i cried too much last nite. I didn't take any pain killer as it could kill me earlier..  

            * Furthermore, my left leg is terseliuh (sprained?). I couln't squat properly as usual. It affected my 'daily routine nature task'!

Setelah doktor meneliti hujah2 itu, beliau pon meluluskan cuti sakit
selama 1 hari sahaja. Syukurlah nak.. Doktor ni sangat susah bagi MC.
Saya pergi klinik ni sebab nak buat rawatan susulan berkenaan sesuatu.
Sebab tu, cajnya agak mahal. 

inteprem new cucu girl tembam
name? sedang diundi!!

 
TIPS untuk memudahkan permohonan MC:

1. Sila bercakap benar dengan doktor anda.
2. Jangan terlalu ceria, sah2 doktor x caye kite sakit!
3. Jangan pakai lipstik atau mekap -
biar nampak pucat je.
4. Pakai t-shirt, seluar track & selipar gombak je - nampak sempoi.
5. Eloknye lari 100meter atau turun naik tangga dulu. Makanya, heart beat laju nanti..
6. Bawa tuala 'selamat pagi' - cover batuk/flu, kononnye.
7. Pakai sweater pon bagus - kadang2 air-con klinik sangat sejuk!
8. Sebarang risiko akibat no. 2 hingga 6 tu,
sila tanggung sendiri ye!! at your own risk kate arwah embah uyot aku !!

# Baru perasan, tahun lepas pon 1 hari je MC iaitu pada 20.11.2009! (No. 20 sangat rapat dengan diriku..) Alhamdulillah, diberi kesihatan yang sangat baik.. ^_^ 

# Dr Sudzi (schoolmate) pesan, jangan dah petang atau malam baru pi klinik. Then bagi alasan keciritan, migraine, period pain.. Nampak sangat tipu. Nanti Allah bagi sakit teruk, baru tau! Ingat tu..




10 comments:

Unknown said...

ha! mc! bagitahu boss...hehe....atok clean tahun ni tau
:P

blog-tips-kurus said...

Suhami aka atok,
Tahniah! andalah pekerja cemerlang yang dicari-cari tu :)

Jumir said...

Tips....ko mmg cemerlang. Hanya jauhari yang mengenal manikam (betul ke ayat aku ni?). Teruskanlah usaha.....di tahun 2011. Tapi bab MC ni aku tak galak. Kalu staff aku asyik MC manjang....aku mmg tak berkenan.

Pojiepooh Abdullah said...

hahahaha siot jer ada tips segala.. Pojie plak selalunya akan cakap mencirit xleh nak bangun sbb penat masuk toilet 5x masa tido. hahah.. keji kan!

PojiePooh; Hanya Satu...

blog-tips-kurus said...

wok Jumir,
Insya Allah pada 2011 saya akan lebih menjaga kesihatan fizikal & mental :)

* depa MC sebab memang ada masalah kesihatan (anggap jela macam tu!) nak EL sayang AL!!

blog-tips-kurus said...

Pojie Pooh,
(x do pooh tembam pon!)

isshhhh!! tak senonoh kamu ni:)
nak ngingau pon cari la port yang lagi best!!

Unknown said...

hahahaha!

blog-tips-kurus said...

Heidi Shafiq,
sukenye diaaaa:)

Robot | Sakti said...

keh keh keh
lom cuba lom tau.

blog-tips-kurus said...

Robot Sakti,
jangan jahat! kang hilang sakti tu..:)

LinkWithin

related posts with thumbnails