Jumaat, 21 Disember 2012

Solat Tahajud Ubat Sakit Pinggang


Istanbul aku datang dalam mimpi

Alhamdulillah...
Cerah pagi Jumaat 21.12.2012 ni.

Kenapa disunatkan solat tahajud?
Sebab waktu sekitar 3 pagi hingga terbit matahari itu, kita dapat menikmati oksigen segar di muka bumi. Makanya akan menjadikan badan segar dan melancarkan darah.

Setiap pergerakan dalam solat memberi manfaat kepada kita sendiri. Selain dapat hirup oksigen segar dan menyihatkan badan, ia juga boleh menjauhkan penyakit pinggang yang selalu menyerang orang yang banyak tidur atau selalu bangun lewat.

Ambil berkat hari Jumaat, doa banyak-banyak.. :)



Khamis, 20 Disember 2012

Petua Elakkan Kaki Berbau

Gambar hiasan tiada kaki berbau

Bukanlah nak cakap kaki anda berbau tapi cuma nak kongsi petua.
Kalaulah kan, anda ada masalah tersebut, silalah cuba petua ini:

Ambil limau nipis dan belah dua.
Gosokkan limau itu pada celah-celah jari  dan kuku kaki anda.
Biarkan seketika barang 3, 4 minit..
Kemudian cucilah dengan air bersih.

*Pastikan juga kuku kaki sentiasa pendek & bersih.
Sentiasalah pakai stoking yang bersih.
Moralnya kalau nak wangi kenalah sentiasa BERSIH.
Bukan 'Bersih' point O tu tau!!  (>.<)

~Sekian~ 

credited: Mingguan Wanita



Selasa, 18 Disember 2012

Tips Elakkan Rambut Gugur


Menurut artikel/iklan Dove ini:

Exercises improve our blood circulation,
supplying nutrients and oxygen to our hairs follicel.

Oleh itu, rajin-rajinlah bersenam dan sentiasa jaga kebersihan rambut.
Patutlah banyak rambut gugur sekarang.. :(


credited: yahoo.com



Sabtu, 15 Disember 2012

DIY Scrub Gula Putih Untuk Bibir & Body




Sila peduli dengan gula putih hotel

Selalunya gula putih asyik dianak-tirikan. Kesian gula putih..
Lepas baca artikel dari my.specials.yahoo.com di bawah ni, terus berikrar nak kutip gula dalam bilik hotel yang selama ini dipandang sebelah mata tu... :-) 

White sugar is something many of us would want to avoid, but it’s actually one of the best beauty fixes in your kitchen - it’s great for exfoliation. Sugar scrubs are gentle enough for your skin or your lips. All you have to do is rub a handful of sugar into your skin, using a soft cloth.

*Tip: Mix some sugar into your body wash and enjoy the exfoliating process.

P/S: Macamlah selalu tidur di hotel.. (>.<)

credited: my.specials.yahoo.com






Jumaat, 14 Disember 2012

Tips Nak Nampak Cantik Dalam Gambar

comel kan! 

Kalah menang adat bertandang eh bertanding..
Walaupun kita kalah, kena mesti sentiasa gorgeous terutama semasa nak bergambar. Nak kekalkan kejuaraan itu lebih susah daripada nak jadi juara, kan.... Semua orang nak menang!!

Tauhu tak apa asyik salah eja ni?? 
TAHU tak bahawa ada kajian yang mendapati sisi kiri muka kita lebih menawan daripada kanan (sumber dari sini). Selain itu, dapat ilusi muka lebih slim! Makanya apabila nak bergambar, ejaslah supaya sentiasa pandang ke kanan. Harap-harap tiada jerawat nakal muncul pada sisi kiri muka kita semasa itu. huhu!

Jangan lupa untuk SMEYES ye.. 'smiling with your eyes' kata si Tyra Banks tu..

credited: google image

Isnin, 10 Disember 2012

DIY Putihkan Gigi Dijamin Halal


sila tutup paip semasa floss gigi ye adik manis 


Sempena keputusan seri 1-1 Malaysia lawan Thailand Piala AFF Suzuki 2012, marilah kita sama-sama memutihkan lagi gigi kita ya.. Caranya senang lagi jimat, dijamin halal.

'For that pearly white smile, mix lemon juice with some baking soda and brush your teeth'. Easy!!

Bahan-bahan seperti lemon dan baking soda ini perlu dibeli dengan duit yang halal, barulah dijamin HALAL.. (>.<)

Kalau nak DIY penyegar muka, boleh belek di sini.

Selamat mencuba!!

credited: my.specials.yahoo.com, dreamstime.com






Selasa, 20 November 2012

Tips Home Remedy For Pest


not pests or pets

Are you a pet lover? Do you have pets?
Those who have pets are a responsible and loving person. ehem!
But don't scold your pets! Nanti dapat dosa kering je..

Here are some tips for home remedy for pests (unless you like pests..)

1. ANTS:
Spread cucumber peel where Aunt Ants usually enter your home. The more bitter, the better! They also work against moths (gegat), wasps (tebuan) and flies too.

2. FLIES:
Hang a clear plastic bag of water near the problem area. A fly's vision tricks them into thinking there are hundreds of flies nearby and they will stay away. oooooo.... No wonder pakcik and makcik hangs water plastic bags in their stalls... Clever!

3 to 5:
For spiders, cockroaches and snails - to be continued...
(mandi! work for your life!!!!)

*Her World May 2011





Sabtu, 17 November 2012

DIY Olive Oil Hair Mask

Ice-Cream inside the Pineapple. yami!! 

Ladies!
Treat yourself to this easy-to-make hair mask that will leave your hair feeling superman! Not superman laaa.. supposed to be super-soft and shiny. 

super tip:
If you eat lots of fruit and vegetables and do exercises, you will notice that your hair becomes healthier and looks better. This olive hair mask will give it an extra boost! In Shaa ALLAH.. (thanks HaryzKhairuddin.com)

You need:
* 5 tbps of olive oil & 2 eggs

How to do it?
1. Simply mix the olive oil and eggs together in a bowl.
2. Wash your hair with normal shampoo and rinse.
3. Apply the mask all over your damp hair.
4. Massage thoroughly.
5. Cover it with towel and or shower cap.
Your body heat will help the mask to penetrate.
6. Leave for a minimum of 30 minutes, then shampoo out. rinsing well.

credited: Total Body Plan by Lucy Wyndham-Read

* Mann.. 'Mera Mann...., Tinak Tin Tana...' hoho!!



Khamis, 15 November 2012

Oh My English Silent B Words



me and my handsome teacher


Salam Maal Hijrah everyone. It is 1434H..

Today, i would like to talk about the 'Silent B' in the MB spelling. It only happens at the end of words, for about 14 words as below.

(My English & Accounting teachers/lecturers used to say that accounting students should pronounce these no.12 & 13 correctly.. noted!)

1. Bomb
2. Climb
3. Dumb
4. Lamb
5. Limb

6. Numb
7. Thumb
8. Plumber
9. Tomb
10. Womb

11. Catacomb
12. Debt
13. Doubt
14. Subtle

We can still add the necessary grammatical suffixes to the word. i.e CLIMB, CLIMBS, CLIMBED or CLIMBER. The B is still silent because the original word endend in MB. Please don't start skipping the B in number, combine, remember etc because the words not ended in MB. Remember... Oh My English! (>.<)

*Spellzone.com & pronouncian.com




Selasa, 13 November 2012

Public Speaking Kucing Marau


renungan geram si comel singa betina

*credited pic ohsenyum.blogspot.com

Kucing marau ialah kucing jantan macho yang muka besar tak hensem tu. Lagi macho kalau ada scar. huh! Rasanya orang Jawa dan Banjar menggunakan nama kucing marau ni.

Sewaktu saya kecil sebelum sekolah tadika, mak, abang dan kakak kerap memomokkan saya dengan kucing marau (bapak tidak bersekongkol dalam hal ini). Konon-kononnya di luar rumah tu ada kucing marau yang ganas. Padahal saya ni user-friendly dengan kucing. No hal maaa... Semasa sekolah rendah, keluarga saya ada bela banyak kucing kampung, yang tidak pernah diberi vaksin dan suka makan durian. Kalau ada kucing kesayangan mati, saya akan bacakan Yaasin (silalah jangan gelak!). Saya juga pernah korek lubang sendiri untuk tanam anak kucing yang mati. huhu! sedih wo...

Sekarang ni, musim hujan. Kalau terjaga awal pagi, mesti dengar suara-suara garau kucing marau ni bertelingkah. Sekarang musim kucing mengawan ke? Sejuk-sejuk ni... hoho! Sekian cerita pasal kucing marau sebagai entry yang ke-555 blog ini. (>.<)

*Saya sedang gigih bertungkus-lumus membuat persediaan public speaking untuk AGAC. Oh my English!! Kepada rakan-rakan blogger dan anda yang pakar dalam bidang public speaking, sila beri tunjuk ajar ok. Tajuk tidak diberikan tapi saya syak mestilah hal ehwal semasa. Irfan Khairi bagi tips, 'start to think in English'. Yes bos!!


Isnin, 12 November 2012

Antara New York dan Pariss

Pariss Hotel  (2 S ok!)

Setelah seminggu di PariSS Hotel, maka pada hari Isnin yang indah ini saya kembali ke pejabat yang dicintai.

Tidak sabar nak memulakan kerja iaitu membuat laporan..

Saya suka!!!

(kalaulah saya optimis seperti di atas.. huhu!)

* Saya lebih suka menginap di Pariss berbanding New York (hotel). Semuanya di Johor Darul Takzim. Sekian..



Sabtu, 10 November 2012

Teater Tun Siti Hasmah, Lakonan Eja Yang Mantap


Tiga dari kiri adalah bukan barisan pelakon teater. Sekian

Tribute Teater Tun Siti Hasmah - Dari Hati Seorang Perempuan.
Bermula 9 November hingga 19 November 2012.
Tun Siti Hasmah terpaksa bermadu dengan rakyat Malaysia. Suami tersayang kan mantan Perdana Menteri tapi jadualnya tetap penuh, walaupun dah lama pencen.. Tun Siti Hasmah ialah girlfriend Tun Mahathir masa jaman universiti dulu. Kedua-duanya adalah medical doctor. fiwit!!

gambar selingan sebelum beratur masuk Istana Budaya

Baru saya tahu bahawa Tun Siti Hasmah ni aktif main hoki semasa di universiti dulu. Tun Mahathir tu personal tutor beliau. fiwit lagi!! Bukan senang nak tackle Tun Siti Hasmah ni..
Eja gaya sangat Tun Siti Hasmah..
  
Lisa Surihani pegang watak Tun Siti Hasmah semasa muda, berpasangan dengan si Bazli Dejavu di Kinabalu tu (sengaja lupa nama dia..!). Lakonan mereka best tapi watak Tun Siti Hasmah (dewasa) oleh Eja lagi best!! Mantap sungguh lakonan Eja sehingga mengalir air mata wanita-wanita anggun di sekeliling saya. Mata anak-anak Adam pon bergenang juga tu. 'Masuk habuk' kata skrip lama. huhu! Watak Tun Mahathir (dewasa) dilakonkan oleh Esma Daniel, pon best! Banyak loghat utara. 

Tun Siti Hasmah ni memang jadi inspirasi semua wanita. Beliau sanggup resign sebab selalu sibuk menemani suaminya. Beliau juga pernah pergi ke Iraq semasa krisis Perang Teluk dulu. Korang sanggup? Wanita memang gagah kan... 

nampak tak Syanie comel tu?

Antara pelakon lain yang terlibat ialah Azizah Mahzan, Radhi Khalid, Syanie comel, Mahmud Ali Basha, Anne Abdullah dan Dira Abu Zahar ex-host Melodi tu. Kesimpulannya tribute teater arahan Eirma Fatima Rahmad kakaknya Umie Aida ni memang menarik. Hati pasti tersentuh terutamanya untuk kita orang Melayu. Datanglah tengok sendiri. Students dapat diskaun maaaa.... (>.<)
 *credited wok J, cepatlah update makcik oiittttttttt!!!

P/S: (PS ni apa ye?)
1. Sila jaga dress code masuk Istana Budaya ya. Janganlah seksi singkat dedah atas bawah.. tak sejuk ke??
 
2. Jangan bawa masuk jajan.
 
3. Jangan ambil gambar semasa pementasan sedang on. Nanti kena laser..
 
 



Jumaat, 9 November 2012

DIY Masker Madu Untuk Jerawat


Si kecil tanpa jerawat..
'Resipi' masker ini adalah untuk orang yang ada masalah jerawat je.

1. Campur 1 sudu teh (kenapa tak sudu kopi ya??) madu dan sebiji perahan limau nipis.

2. Kacau rata.

3. Setelah cuci muka, sapukan masker tadi pada wajah mulus polos anda. Elakkan bahagian mata ya. Seeloknya sapu guna berus khas. Camne ntah rupa paras berus khas tu..

4. Biarkan selama 3/4 jam iaitu 45 minit.

5. Cuci muka dan lap dengan tuala bersih. Itu je..

*Mingguan Wanita April 2009


Khamis, 8 November 2012

Petua Merawat Kelemumur Dengan Cuka


Adik tiada kelemumur tapi nak tidur ni..


Anda ada masalah kelemumur?
Sudah guna macam-macam syampu anti dandruff mahal dan murah, tapi masih tidak berkesan? Maka cubalah petua murah di bawah ini:

Perahkan limau nipis dalam sesudu kecil cuka makan. Cuka makan sahaja tau! Murah je ni.. Kemudian gosokkan 'campuran cecair ajaib' itu pada kepala, perlahan-lahan ya. Biarkan selama 10 minit. Selepas itu cuci rambut sehingga bersih. Itu sahaja. Petua ni suruh kita amalkan 2 kali seminggu.

*Mingguan Wanita Mei 2009


Selasa, 6 November 2012

SKYFALL Adele Teknik Cuci Tangan by WHO


Pagi-pagi online dengar Skyfall Adele.
Ini adalah pengaruh daripada Hans's Blog Rainbow Itu Pelangi.

Let tke skyfall
when it crumbles
we will stand tall
and face it all together

Skyfall is where we start
a thousand miles and poles apart
where world collides and days are dark
you may have my number
and you can take my name
but u'll never have my heart..


Wahai kawan-kawan,
Amalkan cara hidup sihat iaitu mencuci tangan dengan teknik yang betul. Sila rujuk gambar daripada Pertubuhan Kesihatan Dunia (WHO) ini. Kebersihan tangan boleh kurangkan jangkitan penyakit. Tangan kan vektor penyebaran kuman. Jangan bela kuku, ok!!



 *Berita Harian & gambar google bernardosimatupang.wordpress


Isnin, 5 November 2012

Tafsir Mimpi

kitar semula gambar Irfan..

Indah tak mimpi semalam?
Mimpi tak indah sebab nak ngadap hari Isnin Monday Blues. Sunday Blues ada tak? hoho!
Insaflah wahai bocah-bocah terutama kamu yang makan gaji. Kerja elok-elok ya. Walaupun terpaksa mengadap homosapien yang tidak dicintai... kuang! kuang!

1. Kalau mimpi indah, ceritakanlah kepada orang yang kamu cintai sahaja. 

2. Kalau mimpi buruk, ludahlah 3 kali ke kiri dan berlindunglah kepada Allah daripada syaiton yang direjam. Jangan ceritakan mimpi itu kepada sesiapa sahaja.. Itu hanya gangguan syaiton untuk buat anak Adam sedih, mengeruhkan hati dan minda sahaja. Lupakan terus mimpi itu.

Takwil mimpi adalah kemahiran yang dianugerahkan Allah kepada hamba-hambaNya yang tertentu dan bukan ilmu yang boleh dipelajari. Bentuk mimpi yang sama boleh jadi mengandungi tafsiran yang berbeza mengikut perbezaan orang yang bermimpi, sifat-sifat dirinya dan masa mimpi itu didapatkan.

Mimpi kita ni biasanya ciptaan imaginasi je. Aku nak mimpi jadi jutawan budiman lah. hihi!

*Utusan 30 Oktober 2012







Jumaat, 2 November 2012

Uban Tidak Makin Banyak Kalau Dicabut

contoh lelaki 50-an yang belum beruban

Kalau umur dah 40-an, ubat makin banyak. Biasanyalah! Tapi Nassier Wahab tu dah 50 tahun dan kekal awet muda. Apa rahsianya? Kenalah tanya beliau.

'Jangan cabut uban! Nanti makin banyak..'
Sebenarnya rambut-rambut anda tu memang sedang dalam proses beruban atau mungkin anda tu pewaris keturunan mudah beruban. Kena redhalah kan.. Takpon anda selalu tertekan. Yelah, kerja selalu stressssssss.. (banyak S menunjukkan sangat banyak stress!).

Kalau anda dah beruban walaupun rasa kurang stress sama ada di tempat kerja, di rumah mahupun di asrama, mungkin anda ni kurang zat nutrisi atau hormon tidak seimbang. Segeralah dapatkan rawatan ya dan jangan bawa balik masalah pejabat ke rumah. Enjoy your life! (>.<)




  

Rabu, 31 Oktober 2012

Petua Kurangkan Jerawat Badan

ini bukan daun jambu batu tau!!

Anda ada masalah jerawat pada badan tough atau gebu masing-masing? (Takpe, boleh jawab dalam hati je.. hehe!)
Biasanya jerawat nakal ni wujud di bahagian belakang badan tu.. ntah apa-apa jerawat ni..

Petua untuk kurangkan masalah jerawat nakal pada badan tu senang je.
Mula-mula cari daun jambu batu. Petua Berita Harian ni tak nyatakan speksifikasi daun jambu batu itu. Silalah anda cari daun yang molek ya. Kalau dah lupa rupa fizikal daun jambu batu ini, boleh cari di google image.. Setelah daun jambu itu dicuci, sila giling daun jambu batu tersebut. Mampukah??? kuang! kuang!
(Bolehkah kalau kita blend je daun jambu itu? ok kot!)
Kemudian, kita sental daun jambu batu yang sudah digiling itu pada badan kita yang berisiko jerawat tadi.

Daun jambu batu juga boleh digunakan untuk merawat jerawat muka, kudis, ruam, kencing manis dan seriawan mulut. Seriawan mulut ialah ulser ya. Boleh klik utusan ini. Sekian.



WW 20: Yaris Master of Parking



aparment di Ukraine

Isnin, 29 Oktober 2012

Senaman Tulis Nama Guna Kaki

Jangan bersenam jangan membotol, ok!

Ini adalah senaman untuk orang malas (macam kita).
Senaman yang menyeronokkan ini boleh membentuk paha yang cantik dan dan kempiskan perut.

1. Mula-mula kita baring atas tikar yoga (atas tilam pon ok kot!)
2. Kedua-dua tangan di sisi, tapak tangan facing down.
    Bukan macam tangan model kenit di atas tu ya..
3. Angkat kaki kanan lurus ke atas dan mulalah mengeja di udara.
4. Then tukar kaki kiri dan ejalah nama orang tersayang pula. cewah!
5. Teknik pernafasan kena jaga ni. Kita mesti kena rasa sedikit tekanan di bahagian perut. Motifnya kan sambil mengempiskan perut..

 Selamat bersenam! Lepas raya haji kena rajin bersenam..  (>.<)




Jumaat, 19 Oktober 2012

Mirror Diet


Mirror, mirror off the wall..
mirror, mirror on the wall..

jalan-jalan jumpa blog awek ni.. www.ayearwithoutmirrors.com/
boleh ke diet cermin tu ya? 


Selasa, 16 Oktober 2012

Oat Hilangkan Jeragat.


Suka makan oat tak?
Kalau ada masalah jeragat, boleh cuba petua ini:

1. Tumbuk segenggam oat sehingga halus.
2. Campurkan dengan putih telur.
3. Sapukan 'adunan' tadi pada wajah mulus kita.
4. Selepas suku jam, bolehlah cuci wajah mulus kita itu.

*Disyorkan agar wajah mulus kita dalam keadaan bersih sebelum ditepek dengan 'adunan' oat ini. Boleh guna oat expired tak?

Petua ini juga boleh haluskan wajah, kata Puan Salmah Harun yang berasal dari Perak ini.   

Sabtu, 13 Oktober 2012

Dato' Siti Nurhaliza dan Upin Ipin di Halfest 13 Oktober 2012

Semalam beli Kurma Palestin. Mari beli produk Palestin.

Anda peminat Dato' Siti Nurhaliza dan Upin Ipin?
Tak minat takpe.. Kalau nak jumpa mereka, datanglah ke Halfest hari ini.

Bertempat di PWTC, 9pagi hingga 9malam.
Masuk percuma. Parking je kena bayar. So baik naik LRT atau komuter yang semakin efisyen tu.

Program Dato' Siti ialah pada jam 12.00 hingga 1.30 petang sahaja. Cari di booth Chef Zam iaitu di Dewan Tun Razak 1, Pentas Utama PWTC.

Chef Wan pon ado ni. Peminat beliau kan? Program dengan Chef Zam juga tapi pada jam 4.30 petang.

Nak jumpa Upin Ipin tunggu jam 6petang ye. Cop! cop! Korang mesti peminat Jamu Mak Dara kan? haaaaaa.... Segmen beliau ialah pada jam 2.30petang. So lepas Dato' Siti ya... :)

Segmen bersama Izara Aisyah, Neelofa, Jamal Abdillah, Alyah dan Kak Ogy Ahmad Daud dah lepas ya. Harap maklum... 

Tips pergi Halfest:
1. Ada banyak sangat gerai dan ramai orang. Elok pakai kasut sukan.
2. Disyorkan ibu bapa pakai baju sama warna dengan anak-anak kecil. Senang nak cari kalau hilang.   
3. Troli kecil disediakan khas oleh Giant untuk memudahkan anda membeli, memborong dan bayar dulu sebelum 'blah'.
4. Kena daftar dulu (percuma) di Kaunter Pendaftaran tingkat 2 PWTC atau pintu masuk Dewan Tun Razak (dekat Perkim Jalan Ipoh). Nanti baru dapat sticker bulat tampal di dada, ok!
5. Buku Panduan Pengunjung Halfest diberi selepas mendaftar.
6. Ada banyak produk makanan, pakaian, kosmetik, peralatan kesihatan. Booth Pusat Zakat pon ada.
7. Surau di Aras 3, PWTC. Dekat pintu masuk PWTC sebelah Hotel Seri Pacific pon ada surau.

Halfest ialah Halal Fiesta Malaysia iaitu Ekspo Halal terbesar Malaysia ditaja oleh CIMB Islamic dan bermula pada tahun 2011 (ada  lucky draw, inilah jawapannya!). Anjuran bersama HDC, MARA dan JAKIM.


Selasa, 9 Oktober 2012

Petua Hilangkan Kesan Hitam Pada Ketiak


ini pokok apa? ada buah..

Ketiak ialah bahagian bawah lengan anda dan saya. Guna istilah ketiak lagi best kan...!

Anda tentu tidak gembira kalau bahagian bawah lengan anda berwarna lebih gelap daripada warna normal kulit anda yang lain kan? kan? kan? Usah risau.. Mari kita cuba petua ini:

* Bancuh tepung jagung dengan sedikit air. Digalakkan guna air bertapis. Kuantitinya sekadar cukup-cukup je.. Sapukan pada bahagian bawah lengan atau bahagian lain yang bermasalah seperti di celah paha. Amalkan dua tiga kali seminggu ya. Petua ni tak cakap le pulak nak sapu untuk tempoh berapa lama. Kita anggap je sehingga dah agak kering. Lepas kering elok mandi la kan? Itu pon tidak diberitahu..  

**Ini hanyalah ikhtiar kita. Semoga Allah perkenankan usaha ini..  :-)



Jumaat, 5 Oktober 2012

Resipi Brownies Paling Senang Kompem Jadi


Resipi Brownies Paling Senang Kompem Jadi:

A
1.1/2 cup butter/vege oil
2. 1/2 cup sugar
3. 1 tsp vanilla
4. 2 large eggs

B
5. 1/4 tsp baking powder
6. 1/3 cup cocoa powder
7. 1/4 tsp salt
8. 1/2 cup flour
9. 1/2 cup nuts

1. Heat oven to 180C.
2. Mix butter & sugar until well blended.
3. Add eggs & vanilla till blended.
4. Mix B in separate bowl.
5. Stir B into wet mixture (use spoon only)
6. Mix just until everything blend together. Don't go high on this..
7. Pour into grease pan.
8. Bake 20 mins.

*tiada gambar brownies bukan sebab tak sempat snap dah ngap. Tapi sebab belum sempat buat!! hohoho! Sila google image sendiri ye. (>.<)







Selasa, 2 Oktober 2012

Tips Kutip Benang dan Rerambut

contoh situasi, guna jari pon boleh!

Borang BR1M mula diedar bulan ini. Ada orang nak belanja saya tak? hihi!

Anda selalu menjahit di rumah?
Atau anda ada masalah keguguran rambut?
Tak pon memang habit suka cabut rambut gatal atau uban.. kan??!

Cara pantas untuk membersihkan lantai atau karpet daripada bahan buangan tersebut ialah guna selotep di atas. Namanya masking tape ke tu? Tape itu ada banyak saiz, better beli yang bersaiz lebih lebar.

Selamat mencuba! (>.<)

**Tiz Zaqyah dah berpisah dengan Remy Ishak?
**Yuna dan Qi juga dah berpisah?
..tidak memberi kesan kepada akaun bank saya pon..


Isnin, 1 Oktober 2012

Istilah Popular Dalam Twitter


Siapa tiada akaun Twitter?
Sayalah itu dan saya ok je. huhu!

Kenal Encik Johardy Ibrahim?  
Beliaulah yang tulis artikel pasal Twitter ni. Sebut 'twi-derr' maka bunyilah gaya Amerika. hehe! Katanya lagi, seseorang itu mengutus tweet untuk mendapatkan perhatian. Jika anda menafikannya, elok anda tulis dalam diari sahaja.. Jika anda benci jadi perhatian, elok anda berhenti menggunakan internet sama sekali. (ini ayat-ayat beliau) fuuhhh...!!!

Istilah Popular twitter Yang Saya Perlu Tahu:
1. wtv: whatever
2. ykyat: you know you're addicted to..
3. yoyo: you're on your own
4. kk: kewl kewl (cool cool). ???? (kenapa ejaannya begitu?)
5. ICYMI: in case you missed it
6. idk: i don't know
7. BFN: bye for now

Troll/Bash: situasi atau kaedah menyakitkan hati orang menerusi internet, menggunakan dialog secara sengaja, licik dan rahsia. Anda boleh kesan menerusi ayat yang berbaur negatif, mengutuk atau menyindir.

Mingguan Malaysia 30 September 2012

*Seronok ke ada twitter??


Ahad, 30 September 2012

Tips Interview Kerja Kerajaan


seronoknya jadi kanak-kanak yang tak perlu kerja lagi

PM dah umumkan bonus sebulan setengah kepada penjawat awam dalam Bajet 2013 baru-baru ni. Adakah anda berminat bekerja dengan kerajaan?
Bonus pegawai bank lagi banyak berbulan-bulan kan... Untunglah dah ada kerjaya tetap yang stabil tu.

Kalau berminat nak kerja kerajaan, kenalah isi online form dalam spa.gov.my. Cuba semak Jadual Temu Duga pelbagai jawatan  tu. Skim perjawatan tu ada kod macam G, J, P, Q, S, U, W etc.. Gred 41 ke atas adalah untuk pemegang Ijazah, Gred 27 ke atas untuk Diploma holder..

Panel temu duga kerja kerajaan ni terdiri daripada pegawai SPA dan pegawai Jabatan berkenaan. Contohnya bagi post W, panelnya adalah daripada AG, Jabatan Akauntan Negara atau mungkin Kastam. So kena bersedia dengan pengetahuan am tentang carta organisai & fungsi Jabatan berkenaan. Kena juga ambil tahu isu-isu semasa terutama yang berkenaan dengan jawatan yang dipohon. Boleh rujuk contoh soalan am di sini.

*Dokumen mesti lengkap, penting sangat ni.
*Pakaian mestilah kemas dari atas ke bawah.
*Jangan sarat dengan aksesori blink blink.
*Pakailah warna lembut macam pink, sedap mata memandang.
*Lelaki nak pink juga ke? auw!!
*Result bagus CGPA >3.5 adalah satu bonus.
*Jangan sesekali kondem current employer.
*Be professional; gaya dan cara kita bercakap.

*Kena ada kabel? Ops!! No idea.. (>.<)
Usaha dengan kudrat sendiri lebih macho kan..

please-pray-for-me. Syukran.. :)
Credited: donnyien.blogspot.com






Sabtu, 29 September 2012

Takdir Mengahwini Suami Orang

Sate Atok Sek.8 Bangi yang sangat menggiurkan!

Sari berita penting Bajet 2013 sekejap:
1. Bajet 2013 "Memakmur Negara, Mensejahtera Rakyat"
2. Seronok para belia (21-30 tahun sahaja ya!) dapat rebat beli telefon pintar 3G. Amboi!! Untungnya korang..
3. Kepada peminjam tegar PTPTN pula, ada diskaun 20% untuk setelkan loan sekaligus-hingga 30/9/2013.
4. Bonus sebulan setengah kepada penjawat awam. Yeay!! Jom usha Cik Jumir, Cik Dill, Atok Apo-apo Yolah, Tukang Karut, Ghost Writer... antara mereka yang berkenaan la kan. hehe!

Memang jodoh seseorang itu atas suratan takdir tapi ikhtiar tetap diwajibkan untuk menentukan nasib sendiri. Ingat, "Allah tidak akan mengubah diri sesuatu kaum sehingga mereka mengubah diri mereka sendiri.."

Jangan sesekali salahkan takdir kerana manusia boleh mengubah sendiri jika dia mahu. Mungkin mengahwini suami orang kita anggap takdir padahal berikhtiar dari awal untuk menjauhkan diri daripada suami orang ialah takdir sebenar kita.

Remember The 10/90 Rules?
10% of life are the happening events, 90% are our responses!

Jumaat, 28 September 2012

Risiko Berdiet



kembar saya adalah pemain (simpanan & amatur) 
bola tampar yang sangat minat Moero Attack!!

Wahai wanita-wanita anggun semua (anda semua anggun, ok!), adakah anda sedang berdiet? Wah... hebatnya! hehe!
Hati-hati kalau berat badan anda selalu sangat turun naik tau.

Ni haaaa... pakar kardiologi (jantung kan??) University of Michigan iaitu Claire Duvernoy cakap, kaum wanita yang mengalami pertambahan berat badan sebanyak 10 paun (berapa kilogram ni ya?) atau lebih, atleast 5 kali setahun, akan cenderung untuk memperlahankan aliran darah. Kalau aliran darah perlahan, ia akan meningkatkan masalah jantung.

uuuuu.... Ini serius!  Makanya kita semua kenalah rajin bersenam kerana Maya Karin (dan saya pon cakap"Kerana dirimu begitu berharga". Lama tak nampak Maya Karin.. Turun naik tangga dan 'beli tingkap' dalam shopping complex itu sangat bagus tau... (>.<)




Rabu, 26 September 2012

Terapi Nyanyi Lagu Anak Beruang Enam Kali Enam

Hasil lukisan lagu anak beruang

Si kecil
si kecil
jadi besar
Sayang papa
sayang mama
Selamat malam

Enam kali 
enam kali
36
Enam kali
enam kali
Anak beruang

*lirik lagu dan melodi kita mungkin berbeza..


Isnin, 24 September 2012

Terapi Stress Petang Isnin Dengan Angkat berat

Gembiranya jadi budak kecik! 

Salam sayang kawan-kawan!!
Bagaimana dengan Isnin anda?
Hari pertama minggu ini (kecuali Kelantan, Terengganu & Kedah) mestilah kena happy!!

Orang yang kerja pejabat terutamanya Accounts department, mesti selalu stress kan?
Tertekan!! Baru hari pertama.. hehe! Tapi apa-apa kerja pon mesti ada cabarannya. Kerja sendiri lagi kena kuat. Ingat senang ke nak berkecimpung dalam jualan langsung? atau jual burger atau menternak kambing boer atau lain-lain lagi.. Biar stress bekerja daripada stress cari kerja, kan!?

Kalau stress, mari kita bersenam.
Contohnya macam si Amani yang sedang angkat berat di atas (angkat pooh je tu!!) 
Jom angkat berat sampai naik muscle lengan tu. hoho!

Akhir kata, selamat bekerja and keep fit!
Bersyukurlah kita hidup di Malaysia..
Ramai lagi umat manusia yang menderita di luar sana..

* baru balik semalam dah kena out-station lagi. Tempat yang sama pulak tu. Aaaaaarrrgggghhhhh!!!!!!!Sebenarnya aku yang stress!!



LinkWithin

related posts with thumbnails