Isnin, 9 Mei 2011

Kamus Jawa - Perkataan Jawa yang Sound Weird.. 1


Disebabkan siang tadi aku pergi layat saudara di Banting, maka berjumpalah aku dengan saudara mara yang berketurunan Jawa. Sebelum tiba, sesat sikit. Tanya seorang wak di tepi jalan, slangnya jawa tapi bonze aku agak keliru; Jawa or Indonesian?  Agak sukar buat kawad cam! Ramai sangat yang mengaku warga Malaysia sebab negara ini berbilang bangsa & rupa. Tu yang 'ex-patriate' suka IC kita. Mudah bagi depa nak menyamar!!

Walaupun aku orang Jawa, tapi tak fasih cakap Jawa sebab faktor persekitaran. Alasan! Secara jujurnya, aku suka belajar bahasa asing. Pernah belajar Arab, Mandarin (susah nak tulis!!) & Bahasa Perancis. haha! Belajar yang asas je.. Pada saat dan ketika ini, aku rasa nak tulis pasal perkataan Jawa yang bunyinya agak tak mesra halwa.. Silalah baca untuk tambah pengetahuan. Bolehla eksyen kat wak/wok Indonesian keliling korang! :-)
 
1. kechret = bersepah.

2. bontrot = nasi berkat kenduri

3. brutu = tongkeng (buntut) ayam

4. ambrok = runtuh

5.  kepiye = macam mana?

6. ... to be continued..

weird tak? hehe!






22 ulasan:

Wuucin berkata...

hahahha cin pon memg fail!

Redbloodsnow berkata...

menarik la. leh praktikkan ayat ni nnti :P

apik pehe berkata...

hehe..kepiye tu macam bunyi ganu dah sikit2...

TheFusionTea berkata...

Comey bila sebut, teringin jugak nak belajar mandarin :)

Suhami Ahmad berkata...

wah...bunyi pun unik...keprot prit srett

Nur Liyana berkata...

agak arr..pelik bunyinye..hahaa

Blogger Melayu Jawa berkata...

1 & 2 tu x pernah plak dengar. tapi 3 sampai 5 mmg tau ler.

Jumir berkata...

Kesian kat Bonze tu kan (aku la...tu)....korang pi cakap jawa sesama ahli k'ga...aku hanya mampu tersenyum jer. Ada sorang makcik tu tanya aku semalam dalam bahasa jawa....aku senyum jer...lepas dia perasan aku ni bukan jawa, dia pun blah. So, perbanyakkan perbendaharaan kata tu. Bagi aku paham.

blog-tips-kurus berkata...

Wuucin,
haha! abislaaaa.. (^.^)

blog-tips-kurus berkata...

RBS,
ai pon nak belajar cakap Sarawak. :-)

blog-tips-kurus berkata...

apik p,
macam bunyi ape tu apik?

blog-tips-kurus berkata...

The FT,
hehe! elok belajar Mandarin. senang nak tekel apek amoi tokey kedai. senang dpt diskaun! :-)

blog-tips-kurus berkata...

atok SA,
jgn la menaikkan tahap weird tu! >_<

blog-tips-kurus berkata...

Nur L,
sangat banyak bunyi pelik. tunggu coming entry yek. ;)

blog-tips-kurus berkata...

Blogger MJ,
kok tak pernah? mmmm... basic je tu. (*__^)

blog-tips-kurus berkata...

wok J,
sabo yek. kamus Jawa sedang ditambah baik dari masa ke masa.
:-)

Tanpa Nama berkata...

Suka gi kenduri kawen orang Jawa sebab selalu dapat bawak balik "Bontrot"...

missSenget berkata...

jawa jugak... tapi xreti cakap jawa..


huhuuuhu..


sedih..

blog-tips-kurus berkata...

Tanpa Nama,
buka setakat kenduri kawen lo! kenduri2 lain pon dapat (kadang-kadang!)..

blog-tips-kurus berkata...

missSenget,
sah Jawa celop ni! hehe!

KUREKURE COMEL berkata...

hahaha..mak mina org jawa..pening dgr diorg ckp jawa...waduuhh2...

blog-tips-kurus berkata...

mina K2C,
haha! separuh Jawa je la ni.. ;)

LinkWithin

related posts with thumbnails