Sabtu, 21 Mei 2011

Asas Bahasa Jawa-2

Kepada sesiapa yang ada bibik Jawa di opis mahupun di rumah, atau dikelilingi orang Jawa atau sedang berjinak-jinak nak memantapkan pengetahuan Bahasa Jawa, bolehlah baca nota ringkas di bawah ini. Percuma je..!  (^.^)

1.siji
2.loro
3.telu
4.papat
5.limo
6.enem
7.pitu
8.wolu
9.songo - pernah dengar Wali Songo?
10. sepuloh - sebut kena vibrato Jowo!

hari bermula Isnin:
Senin - Sloso - Rebu - Kemis - Jemuah - Setu - Ngahad

* Ojo diwarai, marai.. (",)

20 ulasan:

Anishaway berkata...

biasa blajar cakap bahasabahasa negeri, kali ni jowo plk ! hehe

ty sharing ;)

Robot | Sakti berkata...

jowo jowo

waras pak?

:)

Ali Kanchan aka Pirate berkata...

owh... awat la cek xtau selama nie?

d_LA berkata...

adehhhh..dla baca kan mulut jd bulat muncung gitu..thanx ya bg ilmu pg2 ni..

HAZWAN17 berkata...

ini je la bahasa jawa yang saya tau huhu..walaupun nenek saya orang jawa.. tak sempat nak blajar lebih

apik pehe berkata...

heheheh..apik mmg tak paham langsung..tapi apik tahu benda tu nombor..hehe..

macam klate pekat...
so wo go pat mo ne joh pe le loh..hahaha

gedek! berkata...

Apa makna 'gedek' dalam bahasa jawa..?

blog-tips-kurus berkata...

Anishaway,
u'r welcome. nota utk diri sendiri jugak ni. :-)

blog-tips-kurus berkata...

Robot S,
'pak' tu untuk wong lanang la! :)

blog-tips-kurus berkata...

AK aka P,
kalau AK ade gen Jawa, mesti tau.. (",)

blog-tips-kurus berkata...

d_LA,
muncung? haha! tu belum ajar pitching..

blog-tips-kurus berkata...

Hazwan17,
kalau nenek Jawa, mestilah ibu/bapa kamu ade gen Jawa kan?

blog-tips-kurus berkata...

apik p,
haha! agak2 le.. ape tu? ni kena refer SIL ni. (^.^)

blog-tips-kurus berkata...

uncle g,
gedi=besar. kalau 'gedek', kene roger fama dulu le. surrender!

Suhami Ahmad berkata...

yang nombor2 tu atok tahu....yang hari2 tu baru tahu....ngahad ye....hihi

fa10 berkata...

suami saya jowo tp bojonyo x reti ngomong jowo... betul ke ni, hahaha

Jumir berkata...

aku pun kena joint class ni jugak ke?

blog-tips-kurus berkata...

tok SA,
sesok SENIN ye embah! :)

blog-tips-kurus berkata...

fa10,
bojo ne orak iso yo orak opo..
haha! (^.*)

blog-tips-kurus berkata...

wok J,
up to U.. tak rugi belajar banyak bahasa, kan?! (*.*)

LinkWithin

related posts with thumbnails