Rabu, 27 April 2011

Kenapa Perlu Padamkan Lampu Ketika Tidur Malam?

bukan tak cukup tidur tapi beliau sedang
'ek ek..'

Siapa suka tidur dalam gelap? Gaya tidur mencerminkan diri kita. Kalau suka tidur tarik selimut tutup muka, maknanya anda sudah bersedia untuk m.a.t.i.... eloklah tu! :-)

Kalau tidur pada waktu malam, sila padamkan lampu. Antara sebab-sebabnya ialah:
1. Memudahkan tidur lebih lena & lebih berkualiti. Tidur mesti cukup!
2. Dapat mencegah kanser payu dara atau kanser prostat. Ini kerana, hanya dalam gelap tubuh dapat hasilkan hormon melatonin (hormon pencegah penyakit). Cahaya terang akan menyekat penghasilan hormon melatonin. That is why melatonin is sometimes called the "Dracula of hormones" - it only comes out in the dark.

* betul ke ada lagu Sheila Atas Tujuh, 'Jangan takut akan gelap, sebab gelap melindungi diri kita dari kelelahan….'?
 
hartadi.com:
Hormon melatonin adalah zat yang dihasilkan oleh kelenjar pineal di dalam otak dan pembentukannya akan dipicu oleh gelap. Kadarnya paling tinggi ditemukan menjelang pagi hari sekitar jam 2–4 pagi dan paling rendah pada sore (petang) hari.
Manfaat lain melatonin adalah sebagai anti oksidan yang larut dalam lemak dan air, meningkatkan imun tubuh menimbulkan relaksasi otot dan membantu meningkatkan mood dan menghilangkan ketegangan. Jadi sebaiknya kalau tidur lampu dimatikan agar bisa memaksimalkan produksi melatonin.

Rasullah Muhammad SAW bersabda:
“Jika di antara kalian tidur maka padamkanlah lampu” [HR. Bukhari]
masmoi.wordpress.com

Melatonin - The Hormone of Sleep
Melatonin is a natural hormone made by your body's pineal gland - a pea-sized gland located just above the middle of the brain. During the day the pineal is inactive. When the sun goes down and darkness occurs, the pineal is "turned on" and begins to actively produce melatonin, which is released into the blood. Usually, this occurs around 9 p.m. As a result, melatonin levels in the blood rise sharply and you begin to feel less alert. Sleep becomes more inviting. Melatonin levels in the blood stay elevated for about 12 hours - all through the night - before the light of a new day when they fall back to low daytime levels by about 9am. Daytime levels of melatonin are barely detectable.


20 ulasan:

ghost writer berkata...

ouh baru tahu kalau itu untuk kesan yang begitu.

biasa fikir kalau tidur tak tutup lampu sebab mata payah nak tutup,ada gangguan cahya.

blog-tips-kurus berkata...

ghost w,
ku pon baru tau. jenuh meneroka hutan, menyelam laut, meredah gunung dunia siber ni. jumpa byk laman Indonesia je..

KHRLHSYM berkata...

tidur dalam gelap dan tanpa bunyi pasal saya sensitif dengan bunyi. hihi

puteri ain berkata...

sebaik mmg ske tdo ttp lmpu. hehe

nasri berkata...

nak tido wajib ttup lampu.. klo xttup sampai subuh pn leh bjaga.. tp klo tgh penat, ader sportlight pn lelap gak..ehehe~ ape2pun, nice info.. =)

blog-tips-kurus berkata...

Khrlhsym,
ooo.. sensitif bunyi ye? hehe!

blog-tips-kurus berkata...

puteri ain,
sambil jimatkan elektrik & <kan global warm' kan? :)

blog-tips-kurus berkata...

nasri,
tq. mungkin juga akan keluar bunyi siren keretapi ni. haha..! ;)

Suhami Ahmad berkata...

atok baru tahu...malam ni nak pakai lampu lip lap (lampu kelip-kelip) leh?

aleen aiden berkata...

point nmbor 2 tu memang buat terkesima kejap.xpnah tau pon sblum nih.hu3

blog-tips-kurus berkata...

atok SA,
suka ati laa.. atok yg bayar bil elektrik. (itupon kalau atok yg bayar!) ^_^

blog-tips-kurus berkata...

aleen a,
same la. mari mencegah! hehe!

puanbee berkata...

oh bee tidur dalam golap heheh..tk tahu fungsi tp kalau cerah2 tk boleh tidur!

blog-tips-kurus berkata...

puanB,
silau la kan; tidur dalam terang. kecuali tertidur... hehe!

gedek! berkata...

UNcle tak sempat padam kan lampu....

Teros 'padam'...

lalala

blog-tips-kurus berkata...

Uncle gedek,
hehe! zzzzzzz... :)

Cik Mai berkata...

oo..baru tau...bagus gak info nie..nak copy leh tuan umah..hehehe....cik mai nie penakut tido dalam gelap..salu bukak lampu bler tido...

blog-tips-kurus berkata...

CM,
ok dear. passed! :)

Hanie_Dew berkata...

ala..hanie tak le tido dalam gelap kak. camane ni.

blog-tips-kurus berkata...

Hanie,
guna lampu tidur le dear. yg suram je tu.. :-)

LinkWithin

related posts with thumbnails