Sabtu, 23 April 2011

Bahana Nasi Lemak VS Doa Kolestrol

Doa drpd Dato' Dr Haron Din
Buku Ikhtiar Penyembuhan Penyakit: m/s 69
(credited to kongsibersamanora.blogspot.com):

1. Baca Al-Fatihah dgn tertib.
2. Surah Al-Hasyr:21-24
3. Baca doa di bawah ini (Doa darah tinggi):
Ya Allah, kasihanilah kulitnya yang lembut, tulangnya yang halus dan uratnya yang sempit daripada terlalu panas. Wahai Ummi Mildam, jikalau engkau sesungguhnya beriman dengan Allah yang Maha Agung, maka janganlah kau sakiti kepala, dan janganlah kau pahitkan mulut dan janganlah kau minum darah. Berpindahlah darinya kepada orang yang menyekutukan Allah dengan tuhan yang lain.




nasi lemak Lake Garden


hehe.. !! lemak tepu

asingkan dulu..

* Nasi goreng telur > tinggi kalori drpd nasi lemak.  
* Sila makan makanan seimbang & real food.
* U put that much food in, U burn that much working out ~
 Simple Math by Gwen Stefani


32 ulasan:

faiz berkata...

sume leamk kan makanan melayu ni...kena baca doa ni..

blog-tips-kurus berkata...

faiz,
makanlah dengan bijak. :)
*jgn lupa bace doa b4 & after makan..

Miecyber berkata...

Tips menarik..Thanks..

Projek Pintar MAS

Yastro berkata...

Tak bape bekenan ngan isu nih...mmg la okeh, tp mende tu / isu tu dh zaman berzaman..
jangan salahkan nasi lemak..salahkan makbapak yg x pandai menguruskan diet makanan anak2!!!

Nasib Komando Malaysia

blog-tips-kurus berkata...

Miecyber,
you're welcome. :-)

blog-tips-kurus berkata...

Yastro,
mak bapak zaman sekarang semakin kurang bijak, malas atau mungkin kekangan masa.. teetttt!!!

puteri ain berkata...

bagus petua ni . thanks

Suhami Ahmad berkata...

atok suka formula Gwen Stafani tu...huhu

KHRLHSYM berkata...

saya selalu makan luar, hari-hari makan nasik goreng =.=

Nur Misnan berkata...

hmmmm... sebenarnya nafsu juga
harus disalahkan
tak dapat control ikut tekak... hu3

nasi lemak sebenarnya boleh dimasak
dengan beras pony yang kurang gula
dan kurangkan santan...
susun diet dgn teratur
insyaAllah anak2 + kita semua sihat..

p.s. thanks Tips 4 sharing here

papabear berkata...

makan apa2 pun asalkan jangan berlebihan..

mie berkata...

dah lama xmakan nasi lemak ni..
kena gi cari ni..
ehheheee

Nur Liyana berkata...

hahhaha...betul tue!!!alahai..tapi marvelous..nk makan jugak..haha

tehr berkata...

apa2 nak dibuat pun biar berpada
sikap berlebihan tu memang tak baik
hehe

apik pehe berkata...

hahaha..nmpk tu..seinci tebal minyak..hehe

mykhalis berkata...

tekak khalis dah tak buleh dag..dari dulu makan nasi lemak, roti canai..hehe

blog-tips-kurus berkata...

puteri ain,
you're welcome. :)
(tukang taip n3 ni pon baru nak prektis, hihi!)

blog-tips-kurus berkata...

atok SA,
mari ikut formula F1 Gwen itu. :)
(konon!!)

blog-tips-kurus berkata...

Khrlhsym,
hari-hari? tak jemu ke? mmm...

blog-tips-kurus berkata...

Nur M,
memang ini semua nafsu punya pasal! kan? kan? (*_*)

blog-tips-kurus berkata...

papabear,
yeay.. ala-ala Simply the Best! :)

blog-tips-kurus berkata...

mie,
cari? jom! jom! hehe..

blog-tips-kurus berkata...

Nur L,
makan je tapi ikut sifir wok Gwen tu. :-)

blog-tips-kurus berkata...

tehr,
disokong tanpa ragu-ragu! (^.^)

blog-tips-kurus berkata...

apik p,
berlemak tepu tu.. hihi!

blog-tips-kurus berkata...

mykhalis,
eee.. same! tekak Melayu Msia.. :)

apik pehe berkata...

hehehe..kalo la lemak tu sedap di makan

blog-tips-kurus berkata...

apik p,
kolestrol maaa... :)

Redbloodsnow berkata...

nasib baik tak brape nk suka sgt dgn nasi lemak :D

blog-tips-kurus berkata...

RedBS,
hehe..! kecik ati nasi lemak itu.. (*_*)

Kidney Expert berkata...

Takut bila tengok kuah nasi lemak tu.Banyak betul minyaknya ditambah pula dengan garam.

blog-tips-kurus berkata...

Kidney Expert,
hehe..! mungkin ada serbuk perasa sekali. (pix=kuah kari ikan)

LinkWithin

related posts with thumbnails