Saturday, April 23, 2011

Bahana Nasi Lemak VS Doa Kolestrol

Doa drpd Dato' Dr Haron Din
Buku Ikhtiar Penyembuhan Penyakit: m/s 69
(credited to kongsibersamanora.blogspot.com):

1. Baca Al-Fatihah dgn tertib.
2. Surah Al-Hasyr:21-24
3. Baca doa di bawah ini (Doa darah tinggi):
Ya Allah, kasihanilah kulitnya yang lembut, tulangnya yang halus dan uratnya yang sempit daripada terlalu panas. Wahai Ummi Mildam, jikalau engkau sesungguhnya beriman dengan Allah yang Maha Agung, maka janganlah kau sakiti kepala, dan janganlah kau pahitkan mulut dan janganlah kau minum darah. Berpindahlah darinya kepada orang yang menyekutukan Allah dengan tuhan yang lain.




nasi lemak Lake Garden


hehe.. !! lemak tepu

asingkan dulu..

* Nasi goreng telur > tinggi kalori drpd nasi lemak.  
* Sila makan makanan seimbang & real food.
* U put that much food in, U burn that much working out ~
 Simple Math by Gwen Stefani


32 comments:

faiz said...

sume leamk kan makanan melayu ni...kena baca doa ni..

blog-tips-kurus said...

faiz,
makanlah dengan bijak. :)
*jgn lupa bace doa b4 & after makan..

Miecyber said...

Tips menarik..Thanks..

Projek Pintar MAS

Unknown said...

Tak bape bekenan ngan isu nih...mmg la okeh, tp mende tu / isu tu dh zaman berzaman..
jangan salahkan nasi lemak..salahkan makbapak yg x pandai menguruskan diet makanan anak2!!!

Nasib Komando Malaysia

blog-tips-kurus said...

Miecyber,
you're welcome. :-)

blog-tips-kurus said...

Yastro,
mak bapak zaman sekarang semakin kurang bijak, malas atau mungkin kekangan masa.. teetttt!!!

puteri ain said...

bagus petua ni . thanks

Unknown said...

atok suka formula Gwen Stafani tu...huhu

. said...

saya selalu makan luar, hari-hari makan nasik goreng =.=

nurmisnan said...

hmmmm... sebenarnya nafsu juga
harus disalahkan
tak dapat control ikut tekak... hu3

nasi lemak sebenarnya boleh dimasak
dengan beras pony yang kurang gula
dan kurangkan santan...
susun diet dgn teratur
insyaAllah anak2 + kita semua sihat..

p.s. thanks Tips 4 sharing here

papabear said...

makan apa2 pun asalkan jangan berlebihan..

mie said...

dah lama xmakan nasi lemak ni..
kena gi cari ni..
ehheheee

Nur Liyana said...

hahhaha...betul tue!!!alahai..tapi marvelous..nk makan jugak..haha

Unknown said...

apa2 nak dibuat pun biar berpada
sikap berlebihan tu memang tak baik
hehe

Unknown said...

hahaha..nmpk tu..seinci tebal minyak..hehe

mykhalis said...

tekak khalis dah tak buleh dag..dari dulu makan nasi lemak, roti canai..hehe

blog-tips-kurus said...

puteri ain,
you're welcome. :)
(tukang taip n3 ni pon baru nak prektis, hihi!)

blog-tips-kurus said...

atok SA,
mari ikut formula F1 Gwen itu. :)
(konon!!)

blog-tips-kurus said...

Khrlhsym,
hari-hari? tak jemu ke? mmm...

blog-tips-kurus said...

Nur M,
memang ini semua nafsu punya pasal! kan? kan? (*_*)

blog-tips-kurus said...

papabear,
yeay.. ala-ala Simply the Best! :)

blog-tips-kurus said...

mie,
cari? jom! jom! hehe..

blog-tips-kurus said...

Nur L,
makan je tapi ikut sifir wok Gwen tu. :-)

blog-tips-kurus said...

tehr,
disokong tanpa ragu-ragu! (^.^)

blog-tips-kurus said...

apik p,
berlemak tepu tu.. hihi!

blog-tips-kurus said...

mykhalis,
eee.. same! tekak Melayu Msia.. :)

Unknown said...

hehehe..kalo la lemak tu sedap di makan

blog-tips-kurus said...

apik p,
kolestrol maaa... :)

Zie Madini said...

nasib baik tak brape nk suka sgt dgn nasi lemak :D

blog-tips-kurus said...

RedBS,
hehe..! kecik ati nasi lemak itu.. (*_*)

Kidney Expert said...

Takut bila tengok kuah nasi lemak tu.Banyak betul minyaknya ditambah pula dengan garam.

blog-tips-kurus said...

Kidney Expert,
hehe..! mungkin ada serbuk perasa sekali. (pix=kuah kari ikan)

LinkWithin

related posts with thumbnails