Selasa, 20 Disember 2011

Petanda Penyakit Rohani


Adakah rohani anda sihat? 
Rohani lawannya jasmani iaitu dalaman kita, yang berkaitan denga jiwa tu..
Mari kita muhasabah diri sama ada kita ni sihat ke tidak.. 

Daripada FB Dato' Dr Haji Mohd. Fadzilah Kamsah,
Petanda penyakit rohani termasuklah: 
1. Malas beribadah
2. Malas bekerja 
3. Tumpul daya fikiran 
4. Kurang peka tentang kesusahan orang lain
5. Gelisah & risau 
6. Liar terhadap kebenaran 
7. Sering bersangka buruk 
8. Suka mengadu domba 
9. Suka isteri atau tunang orang
10. Malas atau lupa berdoa 
11. Tak rasa bersalah bila buat dosa 
12. Sukar utk buat kebaikan. 

'Semua masalah di dunia bermula daripada penyakit rohani. Mari kita hisab diri kita & rawat rohani kita agar selamat di dunia & akhirat. Wassalam'

Oleh yang demikian, marilah kita sama-sama sahut pesanan Dato' Dr Fadzilah Kamsah ini. Semoga semua orang sentiasa sihat & dilindungiNya..

credited: Dato' Dr Haji Mohd. Fadzilah Kamsah @ http://www.fadzilahkamsah.com/
 DMFK Inspirations Sdn Bhd.

30 ulasan:

AmirFX berkata...

Selamat beramal Tips.. Semoga kita semua mendapat manfaat..

Asrul "iLham" Sany berkata...

malas semuanya kannn

logorithm berkata...

Rohani I sihat-sihat jer... :-)

Azham Vosovic berkata...

huhuh.....semua manusia mesti ada penyakit ni...tp sy ada banyak hehhehe

aleen aiden berkata...

suka isteri/tunang orang?uuu ngeri2.

apik pehe berkata...

beramal untuk kebaikan

Waqheh berkata...

gua tak nafikan mmg gua ada sakit tu...rohani binti kamsan

Suhami Ahmad berkata...

atok pun rasa ada tempias sikit2

Anak Wak Mail berkata...

sikit2 tu adalah,,harpa2 dapat bersihkan diri dari penyakit rohani ni..;)

Tukang Karut berkata...

terasa hingga ke lubuk hati yang paling dalam...

tehr berkata...

moga2 kita semua dijauhkan dengan sifat2 tah cantik ni

Ain Zulaikha berkata...

alhamdulillah kak ni, ain tak de masalah kat atas semua tu .. hehe masih waras lagi ni..
akak da dapat ke kartun ?

LAici KAng Ais berkata...

niceeeee sharing.tqvm :)

blog-tips-kurus berkata...

Amir,
thanks bro. Insya Allah..

blog-tips-kurus berkata...

AiS,
iyeeee... i must confess.. huhu!

blog-tips-kurus berkata...

Logo,
bagus la you!! :)

blog-tips-kurus berkata...

Azham V,
same je laaa... ;)

blog-tips-kurus berkata...

Aleen A,
haaaaaaa... awas!! (>.<)

blog-tips-kurus berkata...

Apik P,
untuk keamanan di dunia & akhirat..

blog-tips-kurus berkata...

Waqheh,
Nabi je yang sempurna..

Rohani mane tu? (^.^)

blog-tips-kurus berkata...

Atok SA,
adakah atok suka BINI orang??

blog-tips-kurus berkata...

Anak Wak M,
sama-samalah kita perbaiki.. :)

blog-tips-kurus berkata...

TK,
makanya marilah kita berusaha..

blog-tips-kurus berkata...

bro tehr,
Aamiiinnn... :)

blog-tips-kurus berkata...

Ain Z,
sucinya awek ini. calon menantu ni.. (^.^)

emel katon katne dear??

blog-tips-kurus berkata...

Laici KA,
tqvm.. your welcome! :)

YOUsoF berkata...

Muhasabah diri sentiasa, itu yang terbaik.. ;)

LadyBird berkata...

ya Allah ya Tuhanku..
jauhkanlah aku drp bersifat seperti ini..
ameeennn..

blog-tips-kurus berkata...

YOUsoF,
..setiap hari sebelum tidur, tapi selalu tertidur dulu.. (",)

blog-tips-kurus berkata...

LadyB,
Aamiiinnn... Insya Allah. :)

LinkWithin

related posts with thumbnails