Isnin, 12 Disember 2011

"Abang Minta Maaf"


... isteri boleh maafkan tapi tak boleh lupa
suami boleh lupa
tapi sukar sebut maaf...
benarkah??


Tahniah kepada Ana Dahlia & Mohd. Nazri Redzuawan aka Chef Riz!
(macamlah mereka baca blog ini. ceh!!)

copet dari FB ibu Amani

credited: Pak Utih~Perunding Motivasi Kekeluargaan, Anis Mac 2011

36 ulasan:

CETUSAN SEIKHLAS RASA berkata...

N3 yang mengajak akak pagi2 berfikir.. Selama ni x terlintas pun dlm kepala. Akakpun fikir2 bersandarkan pengalaman 19 perkahwinan.. Ada betulnya tapi adakala sebaliknya pula yang berlaku. Apapun... tabiat meminta maaf itu sepatutnya dipupuk sedari awal bagi mengelakkan konflik yg berpanjangan yang mungkin bakal meruntuhkan mahligai indah... Dan, sekiranya pasangan kita melakukan kesilapan atau kesalahan... tegurlah secara berhemah. Ketika dia sedar... berusaha untuk melupakan.

wak gelas berkata...

wak pon sayang bini wakkk.... eeeeE wak dh dateng niiii nk komen komennnnn..........

ORLANDO AHMAD berkata...

meminta maaf ni amalan mulia, tapi ramai yg tak nak buat pasal ego

dill berkata...

mmg buat dill berfikir pagi2 ni. tapi ia mmg elok dipraktikkan.

tapi usah asik sebut maaf tak kena tempat. nanti nampak mcm tak ikhlas

dill.

AmirFX berkata...

Ye ker? hihi..

Waqheh berkata...

org yg tak salah tapi kalo dia mohon maaf Allah akan bina istana utk dia dtgh2 syurga, org yg salah mintak maaf Allah bina istana tepi syurga..

YOUsoF berkata...

Terpulang pada individu. Tapi kenapa kita tak maafkan kalau itu jalan yang terbaik kan.. ;)


*Boleh je buat pelekat shaun the sheep bole dengan shirley & timmy tu, besar hati saya kalau jadi order. ;)

Azham Vosovic berkata...

hurm....rasanya betul tu....berdasarkan apa yang saya lihat selama ini, mmg suami n isteri akan berkelakuan mcm tu.... yg penting toleransi huhuhu

aleen aiden berkata...

wah,buat homework!heee

blog-tips-kurus berkata...

akak CSR,
semoga akak hepi ever after.. :-)

blog-tips-kurus berkata...

wak G,
bini je kan? bukan BINI-BINI?? (",)

princess berkata...

husband and wife , they complete each other . this makes the world even beautiful .

blog-tips-kurus berkata...

OA,
confession?? (",)

blog-tips-kurus berkata...

dill,
MAAF itu eksklusif kan? bukan sekadar ambil kesempatan..

blog-tips-kurus berkata...

Amir,
yang benar.. :)

blog-tips-kurus berkata...

ustaz Waqheh,
syukran.. saya baru tahu. :)

blog-tips-kurus berkata...

YOUsof,
nak! nak! nanti ai follow up! :-)

blog-tips-kurus berkata...

Azham V,
pemerhati kehormat ni..

blog-tips-kurus berkata...

Aleen A,
yo o!! (>.<)

blog-tips-kurus berkata...

princess,
A+!! (>.<)

karatz berkata...

gua sokong kaw kaw..

gua kalau susah nak mintak maaf gua ckp je sory.senang amat!

Taufiq Arifin a.k.a. Topimagine berkata...

memang sukar utnuk lelaki sebut perkataan maaf pada seorang perempuan :)

tehr berkata...

payah2 nak sebut
hantar sms je tulis 'maaf'

ghost writer berkata...

bagi aku penyataan itu sangat betul.lelaki mudah lupakan sesuatu itu sebab tak suka nak keruhkan atau panjangkan suatu yg mengeruhkan keadaan.

ABU berkata...

emmmm batul jugak kan..

Tukang Karut berkata...

ye kot...

akubiomed berkata...

Suami minta maaf didalam bentuk lain tidak semestinya melalui lafaz perkataan. :-)

blog-tips-kurus berkata...

karatz,
kenapalah nak bezakan maaf VS sorry... (",)

blog-tips-kurus berkata...

TA,
memang itulah hakikatnya ya.. ;)

blog-tips-kurus berkata...

cikgu tehr,
gunakan kemudahan it yek! :-)

blog-tips-kurus berkata...

Ghost W,
teknik diplomasi..

susah cakap minta maaf tu pon sangat betul, kan...?!

blog-tips-kurus berkata...

Abu,
kan? hehe!

blog-tips-kurus berkata...

TK,
mungkin tak semua macam tu.. ;)

blog-tips-kurus berkata...

akubiomed,
mesti bagi jajan ni.. (>.<)

LadyBird berkata...

xtau..
mcm tu ke ek kak?

akak..
lady nk tanye..
kwn lady tu kan.. die sellau cakap grg2 dgn tunang die..
gaduh2 bagai..
lps mrk kawin..
mereka ckp mcm tu jugak..
grg2.. mcm nak gaduh jerk..

kalau mmg amalan sblm kawin mcm tu mmg xleh ubah ek kak?

lady tanye jerk..

blog-tips-kurus berkata...

LadyB,
barannya mereka itu. biasanya manusia boleh berubah tapi dalam kes ini, wallahhua'lam..

*kita je yg boleh ubah diri kita, kan?

LinkWithin

related posts with thumbnails