Jumaat, 1 Julai 2011

Apa Ada Pada ROKOK? Kenapa Rokok Itu Sedap?

besarkan sendiri ya!


Ini adalah entry pengetahuan am yang bakal mengguris hati & emosi mereka yang berkenaan. Tuipuci..

Berikut dinyatakan kandungan bahan kimia dalam asap rokok:
(risalah ni bagi istilah ASAP MAUT!)
1. Penanggal cat~aseton
2. Pencuci lantai~ammonia
3. Bahan api~metanol
4. Ubat gegat~naftalena
5. Bahan dalam bateri kereta~kadmium
6. Gas beracun ekzos kereta~karbon monoksida
7. Bahan nak buat PVC~nikotin
8. Racun yang digunakan dalam kebuk gas~hidrogen sianida
9. Racun anai-anai~arsenik
10.  Racun makhluk perosak~DDT
11. Tar~yang buat jalan tu kot! erk?!!
12. dan lain-lain seperti dalam gambar di atas..


* sumber: Risalah Pekerja Kementerian Kesihatan Malaysia~infosihat.gov.my


Kasihan..

Anda tidak merokok? Syabbas doktor shahab!!
Malangnya, anda mungkin perokok pasif/sekunder iaitu jika anda terdedah kepada asap rokok.
Risikonya?
1. 30% LEBIH TINGGI mendapat kanser paru-paru.
2. 25% Lebih TINGGI mendapat sakit jantung.
*Lagi teruk kan?! Kesian...

Oleh sebab itu, jom kita lempeng para perokok ni?! hhhmm.. 
Masing-masing dah besar, sekolah tinggi-tinggi.. takkan nak hisap ubat gegat, pencuci lantai, racun anai-anai dan lain-lain yang mudharat tu..? Patutlah ada fatwa HARAM merokok.

INGAT!! Jangan bagi rokok itu CEKIK anda! hihi..



42 ulasan:

vampire's lovex berkata...

patut la lelaki suka sap rokok...banyak cmpurn nye.. hahahha

belog amiyo berkata...

pompuan pon ada yang suka merokok.
yang pasti bagi aku rokok tetap haram. takde makruh2 takde syubhah2. HARAM.! :D

gedek! berkata...

uncle tak merokok, tau!

faiz berkata...

kite tempeleng rmai2 perokok ni..hehe

Cikli berkata...

jangan jual, habis cerita!

Cik SHiNJU berkata...

Benci kalau terhidu asap rokok...
Pernah gak sound perokok camni "kalau nak mati sgt tu,p la mati sensorang,jgn libatkan org lain" sbb dia salu isap rokok depan org... keje exec tp akal letak kat tapak kasut...

blog-tips-kurus berkata...

VL,
macam-macam ada ye.. :)

blog-tips-kurus berkata...

BA,
fakta itu memang benar..!
*gaya seorang non-smoker ni. :)

blog-tips-kurus berkata...

Uncle G,
ok! noted! (syukurlah nak..) (*.*)

blog-tips-kurus berkata...

faiz,
ada berani? hehe!

blog-tips-kurus berkata...

Cikli,
mesti tokey kilang rokok ngamuk nanti.. :)

blog-tips-kurus berkata...

cik Shinju,
dia ajak same la tu.. ish!(*.*)
kejam betul rakan sepejabat tu..

James Alexander berkata...

rokok itu layan... hahaha...

aleen aiden berkata...

hambek kaw,pencuci lantai ubat gegat sume ade.hu3

ghost writer berkata...

terus terang saya nyatakan..saya masih seorang perokok dan tau sangat akan kesan2 yang dinyatakan.

aku sentiasa diperingatkan tentang itu,cuma aku yg tidak beringat.hihi

Hans berkata...

letak je lah racun ke kesan2 dia yg teruk2 pun
perokok tetap akan merokok jika mereka tidak berniat mahu berhenti
:-)

Himpunan Kata - Kata Hikmah Hans Hanis

mykhalis berkata...

cuba bagitau ni pada perokok..mampus diaorang wat derkk je..kita gak sakit ati

iKhRam berkata...

katakan tidak pada perokok.. huh!!

JARI YANG TERBARAI berkata...

rokok:

1) Sedap
2) hilangkan ngantuk
3) halau nyamuk (fogging)
4) tanda cinta pada negara (penyumbang cukai)

kami ini nasionalis dan patriotisme!!!

hahahhahaha (alasan gua waktu zaman merokok dulu dulu)

Oldtrafford berkata...

katakan taknak kepada rokok

Suhami Ahmad berkata...

nasib baik atok tak merokok...huhu

apik pehe berkata...

hehehe..apik tak terguris pon

Raden berkata...

ala..penghisap rokok tegar xde kesah hape pon...dorang da immune da kot

Jumir berkata...

Tidak kpd rokok.

RedVixen berkata...

sbb tu la isap rokok ni haram... bunuh diri dow!

blog-tips-kurus berkata...

JA,
anda membakar duit sambil mengkayakan tokey rokok. :-)

blog-tips-kurus berkata...

AA,
kalau dah ketagih, tak kisah pon! :)

blog-tips-kurus berkata...

GW,
mungkin sebab masa sakit itu belum tiba..

blog-tips-kurus berkata...

Hans,
'aah.. agaknya letak apa baru depa quit yek? :)

blog-tips-kurus berkata...

myK,
kena guna reverse-psycho ni..

blog-tips-kurus berkata...

ikhram,
hehe! TIDAK!!

blog-tips-kurus berkata...

Jari YT,
DULU la yek? syukurlah nak.. :)

blog-tips-kurus berkata...

OT,
ok, TAKNAK!! :)

blog-tips-kurus berkata...

atok SA,
syukurlah nak.. (ye ke?)

blog-tips-kurus berkata...

ap,
mmm.. inilah silent killer itu!

blog-tips-kurus berkata...

Raden,
diakui: mereka sangat immune!

blog-tips-kurus berkata...

wok J,
ok, TIDAK lagi!! :)

blog-tips-kurus berkata...

RV,
bunuh diri dan membunuh orang di sekitarnya..

ghost writer berkata...

its okay... :)

blog-tips-kurus berkata...

gw,
:-) (aku pon senyum ni)

Hanie_Dew berkata...

alahai peng-komen ke-41.sedey.
sori memang lama jugak Hanie betapa dalam gua.muahahahaha..

act perokok ni takkan dgr la kite nak ckp ape pon pasal rokok ni. xtau la pesal. mgkn dah telalu byk racun arsenik kot.tak pun tar tu dah tebal dari paru-paru sampai ke telinga..

yang perokok sekunder adalah kita di sekelilingnya..haih...

blog-tips-kurus berkata...

sabarlah nak.. orang baik macam kita memang selalu ditindas. huhu..

LinkWithin

related posts with thumbnails