Tuesday, January 4, 2011

Keburukan SOYA.. Penting Untuk Generasi Muda!


credit to foodstreet.com.my


Minum soya bukanlah bagus sangat walaupun air soya
yang aku buat kelmarin tu-BEST!!..
(tak percaya la tu! sila rujuk dengan  PA aku yang comel ni-comel ke??).
Ada orang cakap bagus dan ada juga yang sebaliknya.

Untuk pengetahuan aku sendiri dan semua pembaca yang disayangi sekalian (ceh! aku sayang korang lo!!), sesungguhnya pengambilan soya secara berlebihan akan membawa kesan-kesan sampingan. Kita selaku pengguna bijak perlu lebih banyak mengkaji & menggali rahsia itu supaya kita sentiasa bijak memilih:)

Siasatan bebas aku di alam maya ini menunjukkan beberapa bloggers memberikan findings berikut:

1. Boleh merencatkan kehidupan sperma.
2. Merencatkan pertumbuhan kanak-kanak.
3. Menggalakkan bayi membesar secara lebih cepat
    drpd kadar biasa. (tadi rencat yang ni galak? agak mengelirukan ni!)
4. Soya boleh menyebabkan nyanyuk, antizat &
    ejen barah!

   * TETAPI TEMPE dan kicap soya tu bagus sebab sudah
   melalui   proses penapaian (bukan menjadi tapai!)

   Agaknya semasa proses penapaian itu, agen2 jahat 
   akan terencat/mati kot tapi jangan  makan tempe
   yang mentah. Buatlah sambal goreng iaitu menu
   wajib  hari raya (orang Jawa) atau tempe goreng
   bubuh  garam+kunyit+jintan+ketumbar (kalau rajin!)

* Moral: Mungkin lebih baik kalau tak minum terus
             air soya ni. Dakyah US je yang cakap soya
             ini bagus sebab mereka=pengeluar soya terbesar!
             Politik bisnes la tu.. sila makan tempe banyak-
             banyak supaya pipi anda jadi gebu seperti Dato' K
             Dato' Dr KT itu (dia cakap laaa..!)

37 comments:

Zaer!! said...

Isk! baru g beli kacang soya 2 guni semalam.adesssss.Harini suruh makan tempe.mana satu sis kurus?????hahaha

Neway,zaer xmakan n xminum kedua2nya sekali.lagi bagus kan???hehhe

ashraf said...

nice info.tapi rasanya sikit sangat :) heheh

penaberkala said...

haha, lama dh tak minum soya
pernah gak dgr kata soya tak baik utk lelaki
tak tau la betul ke tak
apepun, thanks for the info

amny said...

isshh..
soya my febret minuman tuhh...
alahhaii..

puteri ain said...

good info..tapi suka minum soya..:(

blog-tips-kurus said...

dak Zaerr,
iyeee?
nampak sangat kamu 'auta' tu.
mak kamu cakap pegang blender pon tak pernah! lalalala...

mkn la sambal goreng tempe i. sedapssss!! :) ;) ^_^

blog-tips-kurus said...

ashraf,
TQ. dok dang nak buat research banyak2.. lagipon takut makin keliru lo:)

blog-tips-kurus said...

penaberkala,
sama-sama:)
minum soya sikit tak pe kot.

blog-tips-kurus said...

amny,
memang menjadi kegemaran ramai. tu yang bertungkus-lumus memerah tu..

*alahaiii jugak:)

blog-tips-kurus said...

puteri ain,
(anak raja mane ni?)
tq.
boleh minum secara paling minimum. banyak lagi minuman lazat berkhasiat kat M'sia ni:)

Lagenda said...

hok aloh..mak ni idup dgn minum air soya je..x minum air masak! Adehh..kena cari air lain la plak ni

logorithm said...

Yup! I pernah jugak dengar citer pasal soya milk's effects on men if taken too much.

blog-tips-kurus said...

Lagenda,
o mak, kate hari tu dah berazam nak minum air 'jarang' je? n3 tayang botol besar lagi:)

blog-tips-kurus said...

logorithm,
so, take a little only maaa..:)

Adinda Amy Sensei said...

salam..

uikss..saya kalo air soya ni memang suka sangat minum...peberet nih..sekali bila bc entry ni kata keburukan soya...uppss macam alamaaakkk...

Zaer!! said...

soya onne!!!

Mat Pintu said...

betul ke ni kak?? bukan ke air soya bekhasiat? sy bese beli air soya dalm tin tu, yg yeo's tu...bwk pnyakit gak ke?

Unknown said...

Lagi satu kan dakyah US ni pasal makan organ dalaman haiwan. Dio koba baik. Konon utk pesakit anemia, mumia lah. Walhal Nabi dah posan tak bagus. hati tu contohnya organ refuse racun dlm badan

blog-tips-kurus said...

Adinda Amy Sensei,
waa'laikumussalam.
fikir dulu sebelim minum ye:)

blog-tips-kurus said...

Zaerr,
no soya! TEMPE yes:)

blog-tips-kurus said...

Mat Pintu,
(bukan kembar Ahmad Albab ni),
jenama Yeos? elok sangat la tu.
cuba google pasal jenama itu.
kembang tekak:)

blog-tips-kurus said...

tok Suhami Ahmad
(ni bukan yg hot kat Shah Alam tu),
US memang begitu.
adik-adik, jangan makan hati kalau nak terang hati:)

maho said...

kagak enak huekkk

okok said...

bukanya berkahsiat?
tengok balik blog aku lah

blog-tips-kurus said...

terkedu apabila buka blog 'maho' & 'okok'.
Astaghfirullah..

Adinda Amy Sensei said...

tapi...memang sejak dulu sampai lani...air soya memang feveret..isshh

blog-tips-kurus said...

Adinda Amy Sensei
(ish! tak perasan dulu salah eja-SEBELUM)

* perlahan-lahan kita berusaha untuk kurangkan air soya ye. Air jarang pon sangat bagus!

CAK said...

apa2pun yg baik, even herbs ka, ulam ka, klu diambil secara berlebihan akan dtgkan mudharat. semua mknn ade dosnya yg permittable to our own body. nak kata soya tak baik etc,tak patut juga sbb dia ade khasiat tersendiri. cuma, permittable amount depends pd body. jgn lah byk2 sgt, overdose jugak!!

blog-tips-kurus said...

CAK,
tq atas ulasan bernas itu.
ingat ye kawan2, ULAM pon tak boleh dimakan secara berlebihan. kenapa ye? mmm...
* selalu besederhana:)

Jumir said...

Korang sume tak tau....aku dipaksa....minum soya. Tu salah sape tu? He3....

blog-tips-kurus said...

wok J,
sudahlaaaaa... no drama, wokeyyy!! :)

Unknown said...

yeay ! seb bek tempe tu bagus :D .. feveret tuh :D

putery said...

untuk pengetahuan , para kafir agen dajjal ni mengwar-warkan kebaikkan minum soya sebab USA merupakan antara Pengeluar soya Terbesardunia. Sedangkan yahudi sendiri mengamalkan meminum susu kambing sebagaimana yg diajar rasul. Org ramai pula disogokkan dgn susu ciptaan mereka. Sebenarnya soya dapat melemahkan kejantanan lelaki dan mengurang kesuburan lelaki dan perempuan. Selain itu juga soya dapat meningkatkan risiko kanser ovari, kanser prostat, serta melemahkan otak dan tulang sebab dalam soya ada hormon estrogen yang sama dengan estrogen wanita. Soya juga ada phytic acid yang membuat penyerapan kalsium, magnesium dan zinc yang penting untuk badan kita terjejas.

blog-tips-kurus said...

Alif H,
bagus! bagus! botoks tu. :-)

blog-tips-kurus said...

putery,
thanks a lot dear. memang prnh bace psl dakyah US tu. tapi minum sikit ok kan? :-)

AkuMuzikFilem said...

berbelah baginya. ada yang kata bagus, ada yang kata propa jer. argh kenapa mesti semua benda yang lazat dinikmati mesti ada keburukan. aku suka twisties dan maggi

blog-tips-kurus said...

AMF,
twisties & perencah megi banyak aji le bro.. ;)

LinkWithin

related posts with thumbnails