Khamis, 21 Jun 2012

Petua Jinakkan Singa

budak-budak yang tiada perasaan...!!

Adik-adik suka singa?
Mak atau ayah adik garang macam singa tak? hehe!

Kalau anda berminat nak bela singa (boleh ke?), silalah cuba petua menjinakkan singa ini iaitu mandi bersama!! Dikatakan bahawa air mandian boleh eratkan hubungan sesama makhluk. Oh romantisnya... (selagi belum kena ngap!!!)

Petua mandi dengan singa ini diberi oleh En.Mohd Sham Mahdon - seorang penjaga Zoo Johor. Beliau ada banyak pengalaman membela singa. Beliau bela singa dari umur singa itu 2 minggu. Menurutnya, 3 bulan pertama umur singa ialah tempoh kritikal iaitu anak singa mudah terdedah kepada banyak penyakit. Antibodi masih lemah..

sumber: Harian Metro semalam..

** Kalau ada masalah dengan badak sumbu, boleh semak semula petua halau badak di entry ini ya. Kalau jumpa ular, telefon bomba.


20 ulasan:

akubiomed berkata...

Banyak-banyak petua yang boleh dikongsi. Petua jinak singa juga dikongsikan.

Kalau sempat hidup tak apa bimbang kena ngap sahaja. :-)

blog-tips-kurus berkata...

bro akubiomed,
hik! hik!

kotla berminat... :-)

Tukang Karut berkata...

aku selalu mandi bersama "singa betina"... hohoho

Remy hazza berkata...

kalau singa betina macammana pulak.... lagi ganaz!

khairul berkata...

sory lamax singgah

AmirFX berkata...

Biasa kalau jumpa ular bagi salam... Kalau line clear boleh bunuh jer... Ambik kulitnya buat tali pinggang.. Save budget.. haha..

blog-tips-kurus berkata...

TK,
tahniah!!

(",) ekkk!!

blog-tips-kurus berkata...

Remy H,
kena bersama sedari kecil, katanya... :)

blog-tips-kurus berkata...

Khairul,
(>.<)

blog-tips-kurus berkata...

Amir,
gagahnya anda... weeeeeeeeeee!!!!

khaifaiz berkata...

uishhh... teman x sanggup..

blog-tips-kurus berkata...

khaiF,
kah! kah!

penjajah minda berkata...

kalau kucing pun dah mencakar kalau ajak mandi sekali, inikan pulak singa.hehe

L berkata...

bela tenuk la senang.. haha

delarocha berkata...

telefon bomba sambil melarikan diri...

Telor Power berkata...

bagus petua ni. tapi ada satu petua yg selalu pakcik saya amalkan iaitu dgn menekup bintang yg bakal dijinakkan dengan tuala mandi yang sudah dipakai diletakkan pada haiwan tersebut. nak lap terus ke tubuh haiwan tu pun boleh dengan bertujuan

bau badan si tuan itu cepat sebati dan tidak asing pada deria bau haiwan tersebut.

blog-tips-kurus berkata...

Penjajah M,
kalau mandikan dari kecik, ok kot... ;)

blog-tips-kurus berkata...

L,
tenuk kan sedara tuuuutttt.... ;)

blog-tips-kurus berkata...

delarocha,
kot ia kejar? hohO!

blog-tips-kurus berkata...

Telor P,
ooooooooooo.... begitu?
thanks bro! tambah pengetahuan am. :-)

LinkWithin

related posts with thumbnails