Khamis, 28 Jun 2012

Hatta, Kalakian, Syahadan, Seyogia..

Anda fasih berbahasa Melayu?
Mesti anda dapat A1 untuk kertas Bahasa Melayu dalam SPM kan? Tahniah!!
Maka cubalah buat ayat menggunakan perkataan pembatas karangan dalam penulisan Melayu klasik ini. Contoh seperti di bawah gambar atok ni ya. 

 
atok angkat bajet kepop!!


*Sebelum itu, Spain menang 4-2. yeay!! Jangan nangis! Jangan nangis!


1. Hatta beberapa lamanya di jalan, angkatan itu pun sampailah ke China. - Sanskrit

2. Ia tersangat benci akan kita, hatta memandang muka kita pun tiada mahu lagi konon. - Arab.

3. Kalakian, setelah sudah didengar oleh baginda akan sembah perdana menteri itu, maka baginda pun melengung seketika..

4. Tujuh hari lamanya ia berjalan, maka ia bertemu dengan sebuah mahligai, syahadan lengkap dengan perhiasannya.

5. Seyogia patutlah jangan lekas-lekas sangat seseorang itu mengatakan apa-apa yag dilihatnya dalam gelap itu hantu..


*Munsyi Bahasa, UM 27.6.2012

21 ulasan:

akubiomed berkata...

Wow bahasa klasik belum lagi bahasa Jerman. :-).

ghost writer berkata...

sekarang Puan Ani masuk bab bahasa munsyi plak.. teruskan!

Remy hazza berkata...

hatta tu pernag ler guna.... yg lain...... rasanya tak kut.....\
klasik bebenor!

Tukang Karut berkata...

bahasa tinggi sangat la tu...

blog-tips-kurus berkata...

bro akubiomed,
banyak adaptasi.. :-)

blog-tips-kurus berkata...

Ghost W,
tqvm kang ophan! mustajablah doamu itu.. :-)

blog-tips-kurus berkata...

Remy H,
kita tak amik sastera, maka <lah ilmunya kan... :-)

blog-tips-kurus berkata...

TK,
bahasa Melayu-tak semuanya mudah.. :-)

Telor Power berkata...

btk: boleh jelaskan dgn lanjut ttg makna perkataan SYAHADAN dan SEYOGIA

aku mcm baru tahu jer tuk perkataan ni

Suhami Ahmad berkata...

wah! gambau atok moncol di kaca skrin komputer....*pitammm

Azham Vosovic berkata...

Ek, itu Atok Apo2 Yolah kan?

bila jumpa ni? hehehe

daddydee berkata...

bahasa klasik...Saya mmg tak reti berbahasa...Bukan tak reti bahasa.

blog-tips-kurus berkata...

Telor P,
ayat itu tidak membantukah?

*sebenarnya anda salah orang le. saya pon tidak mahir. hoho!

blog-tips-kurus berkata...

Azham V,
spy yg jumpa baru-baru ni. hehe!

blog-tips-kurus berkata...

Atok SA,
kah! kah! mujur tidak berapa jelas.. (",)

blog-tips-kurus berkata...

daddyDee,
bahasa Melayu klasik memang sukar.. :-)

blog-tips-kurus berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Yousof berkata...

Ada perkataan yang baru kali pertama jumpa.. Rasa macam ketinggalan.. ;D


"Atok angkat bajet kepok, hatta memandang muka kita pun dengan sebelah mata"


Betul tak ayat tu? hehe

blog-tips-kurus berkata...

Yousof,
Tahniah! Anda memang pelajar pintar.

*elok-elok kepop jadi kepoK???!!

keri ikhwan berkata...

senang je tu:
En. SHAHADAN mengatakan bahawa Ahmad HATTA kurang sifat KALAKIAN (kelelakian), SEYOGIA saat itu juga dia ditumbuk oleh Ahmad HATTA dek kerana amarah yang amat sangat.

sekian.
-pemusnah bahasa dan pustaka-

blog-tips-kurus berkata...

keri i,
tugas yang baik wahai encik keri!!

**nasib saya bukan orang DBP.. ;)

LinkWithin

related posts with thumbnails