Rabu, 6 Jun 2012

Duduk Terlalu Lama, Cepat Mati

gambar contoh kawad cam bulu khinzir


'Duduk terlalu lama lebih cepat mati'.
Kalau dalam sehari anda duduk selama 11 jam atau lebih, risiko mati akan meningkat hingga 3 tahun. Kalau langsung tak aktif bersenam, lagilaaaa..... 
Allah sahaja Maha Mengetahui.


sumber: Berita Sihat Mingguan Malaysia, 1 April 2012.
depa pon ambil drpd dailymail.co.uk

Pernah dengar Rules of 10/90?
Dalam hidup ni, 10% dah ditakdirkan kepada kita.
90% lagi terpulang kepada kita bagaimana nak uruskannya..

Oleh yang demikian rupa, jagalah kesihatan kita dengan lebih bijaksana.
Cuba bangun buat regangan sedikit pada setiap setengah jam atau sejam waktu duduk anda..
Curi masa untuk rehatkan badan & mata kita..
back to the Rules of 10/90..

32 ulasan:

~SaL IjOu~ berkata...

gulp..baru tau ni..tp nasib baik waktu keje perlu byk berdiri n berjalan~ ^^

Tukang Karut berkata...

oh... aku terasa nak berjalan lak ni...

blog-tips-kurus berkata...

Sal,
kebaikan menceburi bidang pendidikan yek.. :)

blog-tips-kurus berkata...

TK,
orang J kan selalu berjalan-jalan.. :-)

Azham Vosovic berkata...

okay...sy sedang menaip komen ini sambil duduk hehehehe....dah beberapa jam duduk huhuhuhu

ghost writer berkata...

alamak! aku kena sediakan tempat duduk dengan sekali tempat tidur.haha.

Telor Power berkata...

bersenam demi kesihatan itu harus.....

blog-tips-kurus berkata...

Azham V,
ok, jawab komen ini sambil berdiri. :-)

Remy hazza berkata...

ye ker?......saspen nie...
nasib baik baru duduk 2 jam......

Asrul "iLham" Sany berkata...

byk2 le berjalan kaki yer....

AmirFX berkata...

Nak tdo lah lepas nie..

Suhami Ahmad berkata...

gitew...ok atok nak buat senaman sekarang

khaifaiz berkata...

baiklah... kene lebih rajin utk bersenam...

biela bell berkata...

aktifkan dirimu! hehe

Khairul Antasha berkata...

kena seimbang.hehe

delarocha berkata...

kena blogging sambil berdiri nampaknya

dill berkata...

baek. mari berjoging

dill.

Nur Misnan berkata...

Betul tuh.. kerana perjalanan darah dan urat kita tidak berjalan dengan sempurna.. nice sharing here sis..

anamizu kaito berkata...

fuhhhh~ saspen! sipbekla baru je on laptop ni..hik3






luv,
cik ana

ABU berkata...

nice info.. oo ye ke baru tahu..

btw, apa kaitan duduk 11jam dgn gambar bulu kinzir tu :)

akubiomed berkata...

Malang bagi yang jenis duduk mendapat PC 8 - 9 jam.

EmpayarUtama berkata...

Errr,
Kalau bersenam (atau buat benda lain selain duduk) akan neutralkan balik tak talian hayat yang dah diambil masa duduk tu?

Bukan apa, aku rajin duduk sembang minum kopi kadang sampai setengah hari :(

blog-tips-kurus berkata...

Ghost W,
kapannya...?? hoho!

blog-tips-kurus berkata...

Telor P,
hakikatnya malas amattttttt!!! ;)

blog-tips-kurus berkata...

Remy H,
baru.....

'ambil 5!!'

blog-tips-kurus berkata...

AiS,
jom 'beli tingkap!!' (>.<)

blog-tips-kurus berkata...

Amir,
nite...

blog-tips-kurus berkata...

atok SA,
boleh percaya ke tuuuuuuuuu??? ;)

blog-tips-kurus berkata...

KhaiF,
istiqamah.. :-)

blog-tips-kurus berkata...

Biela B,
kena join kanak-kanak riang! (>.<)

blog-tips-kurus berkata...

KA,
baiiiikkkkk... :)

blog-tips-kurus berkata...

delarocha,
hahaha!!

LinkWithin

related posts with thumbnails