Ahad, 26 Disember 2010

Tips Memasak & Memakan Mi Segera/Megi

Sape tak suke makan mi/bihun segera?
Jenama yang paling glam ialah Maggi.
Kalau p kedai pon cakap nak beli megi, padahal mi segera tu cap
PaMa, IndoMee, Cintan, Cintun, etc....

Sila kurangkan makan benda2 segera ni kalau rase x nak segera mati.
Ajal maut memang kuasa Allah tapi sila elakkan risiko penyakit kronik.

Iklan jam sentiasa pada 10:10 sebab jam pertama
dicipta & berfungsi pada saat dan waktu itu. STK
Apa bahan marabahaya yang ado pada mi segera itu?
Nak bagi tahan lama, mestilah banyak pengawet!
Mi segera akan dilapis dengan wax (lilin?) supaya tahan lama.
Wax ini hanya akan habis diproses oleh badan kita dalam
tempoh 4-5 hari sahaja.
So, makanlah sekali je seminggu-buat lepas gian!

* Bagaimana dengan jajan Mamee monster tu? no idea..

Berikut ditunjukkan cara-cara masak megi darurat.
(ofc ni ade pantry harem je!):

Rendam megi saiz XS-2 peket je!

sila toskan air lepas rendam sekejap tadi

Masukkan air panas yang baru & perencahnya.
jangan guna semua perencah, byk MSG tu..


makan mesti habis... Alhamdulillah.
TQ abg kantin ~ menaja polistrin & sudu tu:)

Tips makan megi:
Mulakan dengan doa sebelum makan, ikut bahasa masing-masing.
 Ambil sudu garfu atau kayu chop (kalau pandai guna!)
Sila makan perlahan-lahan dengan penuh bersopan santun
w/pon org x nmpk!
Dah habis, baca doa selepas mkn. Selalu bersyukur:)

 
Sekian. Amalkan cara hidup sihat ya!
#dulu pernah dpt emel pasal megi 50% halal di Indonesia iaitu perasa ayam & ba alif ba ya.. 

25 ulasan:

Aizuddin Hanis berkata...

dah lame xmkn magie...ape y kamu buat same dgn sy buat...cuci maggie 2x...hehhe

blog-tips-kurus berkata...

Aizuddin Hanis,
iye?
mesti kamu ni pon jarang dapat SCS:)

Aizuddin Hanis berkata...

SCS tu ape?

blog-tips-kurus berkata...

Sijil Cuti Sakit.. mmmm..
(MC tau?)

Jumir berkata...

Sebagai duta mee segera....aku insaf. Tapi kan...sape yg malam tadi dok kate lapo n asyik sebut nak makan megi yek?

blog-tips-kurus berkata...

wok J,
aku KATE je. at the end, just took a sip of chrysanthemum tea.

#sori, ter'speaking'. ngeeeee..:)

Suhami Ahmad berkata...

atok kalau bosan je mesti makan meggi...hihi

blog-tips-kurus berkata...

tok Suhami,
ish! ish! kaye la tokey megi kalau tok ni selalu bosan..

sekuk tawa berkata...

muehhe lau makan megi jer tak makan nasi memang konferm leh kurus..

blog-tips-kurus berkata...

sekuk tawa,
dan sakit sebab tak dapat cukup khasiat!

Robot | Sakti berkata...

lama dah tak makan maggi.
berbahaya untuk kesihatan.

:D

Mak Su berkata...

wah, byk tips kat sini ;)

Tuan-Belog berkata...

kita sbg berstatus bujang ni elok la mkn megi...nnt dh ada bini xleh dh...kehkehkeh..

blog-tips-kurus berkata...

Robot Sakti,
'robot' mkn megi jugak ye? oooo..

blog-tips-kurus berkata...

Mak Su,
hehe... akan dibanyakkan lagi dari masa ke masa:)

blog-tips-kurus berkata...

Tuan Belog,
ye ke? semoga Puan Belog nanti bukan jenis msk megi je:)

Tuan-Belog berkata...

hakhakhak....yg jns pndai msk megi je mmg ptut diajar la tu...ajar macamane?haaa...tu xtau la...

blog-tips-kurus berkata...

Tuan Belog,
hihi.. checklist mesti detail bro:)

#sape la si dia yg 'bertuah' tu...?
breep! breep!

Tuan-Belog berkata...

hakhak...sape ek?
lisa surihani kah?

blog-tips-kurus berkata...

Tuan Belog,
poyo..
mujurlah cek mek tu tak masuk sini. (rase nak menyibuk kat FB beliau la).. lalala:)

nas berkata...

aku time kat sem lepas mmg selalu kot makan maggi..xsihat..aishh


Harimau membaham garuda 3-0; Ramai Orang Indon Salahkan Laser

blog-tips-kurus berkata...

nas,
mmm.. abihla internal body dia-byk lilin!

Suhami Ahmad berkata...

erk!! perisa ba alif ba ya pun ado?

blog-tips-kurus berkata...

tok SA,
ade laa.. kat Indonesia je. eeiiii!!!!

bersama kak Es berkata...

kalau dah lapo, kosong pun abishh! hehehe

LinkWithin

related posts with thumbnails