Sabtu, 27 November 2010

Spell It Right & Tips penggunaan Di!

Teringin nak memasuki pertandingan Spell It Right (SIR)
Mesti terbayang wajah anggun Kak Dibah. Comel!

Dengarnya, Kak Dibah sedang mencari pelapis baru. Mungkinkah si jelita di bawah ini layak memegang tanggungjawab itu? Anda sendiri yang tentukan. Tak perlu undi SMS! (dalam hati je..) :)
  
Ini bukan peserta SIR tapi peserta Cabutan Bertuah.
Keputusan? Macam biasalah...:)
(masih pelakon yang sama: bini abaii & ibu mithali (kucing sahaja)

(camno nak tegakkan gambar ni?)
Yang ini memang peserta SIR = pemenang ke4 kot!

Barisan peserta yang berumur & bijaksana..
(Pasangan yang tengah sahaja belum bekerjaya)
 
Bahasa Melayu tetap dimartabatkan!




Nota Penggunaan Perkataan 'Di':

1. Perbuatan - dekat
    Contoh: Dinikahkan, Dikafankan, Dikuburkan.

2. Tempat/Arah - jarak/jauh
    Contoh: Di kawasan perkuburan, Di dalam liang lahad,
    Di atas, Di bawah, Di depan, Di sana, Di situ


Hanya perkataan yang menunjukkan perbuatan sahaja ditulis rapat
   iaitu menjadi satu perkataan. (Tiba-tiba terasa diri ini seperti cikgu.
    Akulah cikgu yang paling garang lagi menawan! hahahaaa...!)

   Semoga jadi panduan untuk kita semua untuk terus maju dalam
   bidang penulisan. Walau apa jua bahasa yang anda gunakan,
   tulislah dengan bijaksana dan berhemah. Jangan terlalu rakus
   ghairah menggunakan perkataan singkat sehingga mencacatkan
   keindahan bahasa dan memeningkan/merencatkan perasaan aku
   untuk membaca.
  
    Sekian, Selamat Maju Jaya, Berusaha!!


* terkini:
   Kak Dibah baru sahaja maklumkan bahawa Pencarian Wajah
   Baru SIR itu terpaksa dibatalkan atas sebab-sebab yang tidak
   dapat  dielakkan. Harap maklum:)






10 ulasan:

darkbatman berkata...

wahh.. bgs ne..kdg2 kitaorg men redah jer menulis. hehee

blog-tips-kurus berkata...

encik darkbatman
hehehe.. yang tukang tulis ni pon kadang2 terlupa:)

Tanpa Nama berkata...

pembetulan yer....
peserta comel tu dpt no. 3 tau bukn no. 4...:)

zarra berkata...

tanpa nama...anonymous x main arrr...

penaberkala berkata...

patut la komen pasal penulisan, cikgu penulisan ke ni?
klu salah silap dlm penulisan harap maaf ye
dh berusaha sebaiknya dlm membuat entri blog agar bahasa melayu dimartabatkan dlm dunia blogging,
walaupun ramai yg komen ckp entri terlalu panjang,kah3

blog-tips-kurus berkata...

dear K.Chikin,
sori beb, i x tunggu result.
wah! beliau antara yang hebat:)

blog-tips-kurus berkata...

ms Zarra,
everyone has their own reason.
pls don't simply jump into conclusion:)

blog-tips-kurus berkata...

penaberkala,
hehehe.. saya=cikgu tadika! (TIPU!!). sekadar peringatan untuk diri sendiri & berkongsi ilmu kepada yang sudi:)

jinkamen berkata...

nak kurussss

blog-tips-kurus berkata...

jinkamen,
nak? ambik laaa..
x kurus lagi comel:)

LinkWithin

related posts with thumbnails