Isnin, 21 Mei 2012

Kaedah Memilih Pasangan Cocok

dah nak Ramadan ni. cepat ganti..

Kepada anda yang berkenaan, yang terlalu banyak pilihan dan sukar pulak tu nak buat pilihan, bolehlah cuba buat latihan amali ini.

Kaedah memilih pasangan ialah buat timbang dacing.
(Tiada kena mengena dengan Pilihanraya Umum yang dijangka akan diadakan pada September 2012 ini).

Timbang dacing ni kena guna pen dan kertas. Pensel pon boleh, bukan pensil tau! Anda senaraikan kelebihan dan kekurangan setiap calon anda tu. Kalau kelebihan calon lebih panjang berbanding kekurangan, maka hampir cocoklah tu!

Seterusnya, senaraikan pula kelebihan dan kekurangan anda.
Barulah boleh buat penyesuaian. Contohnya kalau calon anda kuat merajuk tapi anda sendiri jenis pemarah, tandanya itu TIDAK SERASI sebab dua-dua negatif ni.

Akhir sekali berdoalah.. solat hajat setiap malam hingga hati rasa pilihan itu tepat.
"YA ALLAH,
andainya dia (sebutkan nama penuh) baik bagiku untuk duniaku dan akhiratku
maka permudahkanlah jodoh aku dengannya
tetapi andainya dia tidak baik untuk duniaku dan akhiratku
maka pisahkanlah kami berdua"

Ini adalah atikel Dr HM Tuah Iskandar Al-Haj dalam Majalah Wanita Mei 2012, yang covernya gambar pengantin Fasha Sandha & Jejai.


36 ulasan:

Lady Windsor berkata...

darling,
i nak kena cari calon dulu..ada tak tips nak cari calon..bila dah ada calon baru boleh buat step yang ini kan..kehkeheh! siyes..

Telor Power berkata...

hmmmm...sgt berguna juga ni.

dill berkata...

arap2 dia mmg ditakdirkan utk saye :)

tips! lamenye menyepi. hilang ke mane ni?

dill.

Tukang Karut berkata...

dill, sila lihat jika dia sesuai untuk kamu...

tehr berkata...

orang dah kawin kena cari petua kekalkan keharonian
hehe

blog-tips-kurus berkata...

LW,
hihi!
ade je dekat2 u tu. u je yg tak prasan.. :-)

blog-tips-kurus berkata...

Telor P,
mesti ramai senarai calon dia ni.. ;)

blog-tips-kurus berkata...

dill,
Aamiiinnn... semoga kekal berjodohan. :-)

*mood je yg HILANG. hoho!

blog-tips-kurus berkata...

TK,
mesti cik Dill dah timbang tara tu. :)

blog-tips-kurus berkata...

bro tehr,
hehe! itu lagi kena jaga, kan...!! :)

Marya Yusof berkata...

As salam Tips,

Betul ke PRU bulan Sept ni? mmm ;))

Wanita yg baik adalah utk lelaki yg baik juga... Pernah disebut dlm Al-Quran, janji ALLAH... Insya'ALLAH, semoga cepat jodohnye ye tips :)))

blog-tips-kurus berkata...

Marya Y,
waa'laikumusalam wbt.

(sebenarnya tak tau bulan berapa.. hehe!) (>.<)

NurMisnan berkata...

Dalam Quran berkata yg baik dapat yg baik
yg jahat akan dpt yg sama.. namun zaman ada yg kita anggap baik dan bersopan tetapi memiliki lelaki yg buaya darat..

Sudah tertulis..

adanaberkat berkata...

Mujur aku dah ber Is One,Nak ber Is3 be be belum lagi kot :-)

akubiomed berkata...

Memang ramai yang sudah melakukan puasa ganti.

blog-tips-kurus berkata...

Nur M,
jodoh itu rahsia Allah.. :-)

blog-tips-kurus berkata...

Adan,
haaammbbooiiii!!!!!!! (>.<)

blog-tips-kurus berkata...

Akubiomed,
Alhamdulillah.. (^.^)

LadyBird berkata...

hehe.. boleh ek buat mcm tu.. ok je kan kak.. x terfikir lak nak prektikkan ape yg belajar dlm mt pelajaran kreatif ritu kat dalam kehidupan sdri... :D

Muaz Faris berkata...

ni cam cara org dulu2 je .. hehe

Remy hazza berkata...

betul tip nie.....
kekadang kita cuma memandang sebelah pihak.....
padahal...diri kita pun perlu dicermin.....

Azham Vosovic berkata...

hehe...pengisian yang menarik huhuhu....tp saya masih single...sampai sekarang uhuhuhu

logorithm berkata...

Hmmm... nak dapat sorang calon pun susah... :-p

sahromnasrudin berkata...

solat istikharah..insyaAllah semua urusan dipermudahkan

Izan berkata...

Nice one. =)

Zie Madini berkata...

zie dh jumpa dah dgn pasangan yg cocok utk zie. mudah² weols kekal utk selamanya :) aminnn

blog-tips-kurus berkata...

LadyB,
ada ilmu kena amalkan ye nak.. :-)

blog-tips-kurus berkata...

Muaz F,
kalau efektif, apa salahnya.. :-)

blog-tips-kurus berkata...

Remy H,
perasan bagus kan? padahal.. huhu!

blog-tips-kurus berkata...

Azham V,
jangan jual mahal bro. hoho!

blog-tips-kurus berkata...

bro Logo,
just open your heart..

blog-tips-kurus berkata...

SahromN,
istikharah sebelum buat apa2 keputusan, kan...? :-)

blog-tips-kurus berkata...

Izan,
thanks to Dr HM Tuah. :)

blog-tips-kurus berkata...

Zie M,
Aamiiinnn...
moga kekal bahagia hingga akhir hayat.. :-)

ABU berkata...

wah bagus gak ni.. blh cuba hahaha

blog-tips-kurus berkata...

Abu,
semoga cemerlang & terbilang! (^.^)

LinkWithin

related posts with thumbnails