Ahad, 27 Mac 2011

MAKAN & JANGAN makan!!

asal-usul cat-fish

1. Mangan iwak (makan ikan) - tingkatkan kuasa berfikir.
Jangan makan ais krim-ada lemak tepu yang boleh sekat aliran nutrien ke otak.
* ikan masih mengungguli carta MAKAN!!

2. Sayuran hijau - penghasil hormon ceria.
Jangan makan coklat putih sebab ia bukan coklat & tiada pepejal koko (faham?!). Ia tak kan rangsang rasa riang gumbira.

3. Secawan kopi bantu tingkatkan daya fokus & tingkatkan ingatan jangka pendek.
Jangan minum kopi & energy drinks berlebihan - boleh ganggu tidur. Tidur yang berkualiti adalah masa untuk pulihkan sistem otak - otak pon nak rehat!

4. Yogurt rendah lemak (sumber lisin-pemusnah bakteria) atau kekacang (mengandungi banyak arginina-ape ni?!). Jangan minum soda banyak2 - boleh jadi murung & cemas.

5. Teh pudina boleh tingkatkan fokus & > tenang.
Jangan makan gula-gula ~ boleh tingkatkan paras gula & minda jadi kabur.

6. Blueberries - kurangkan risiko nyanyuk & Parkinson. Jangan makan beri yang belum masak.


* nak tau nama zat setiap makanan di atas, boleh rujuk 'remix-Julai 2009'.
kalau boleh jumpa laa... :-)


10 ulasan:

ezzu berkata...

waaa...berguna jgak nie....sblum nie main hentam jer...hehe

Suhami Ahmad berkata...

kalo atok nak ngap blackberry??

mrs.sabri berkata...

fuh selamat..kebanyakan makanan di ats akak x suka..hehe :)

papabear berkata...

saya sangat suka ikan yay!!!

blog-tips-kurus berkata...

ezzu,
same la-baru tau. hihi..:-)

blog-tips-kurus berkata...

tok SA,
jus & jemnya boleh ngap. klu nak ngap hp bb, memang kaye sgt n x betul la tu.. ngeeeeee...!

blog-tips-kurus berkata...

mrs S,
hehe.. sis x suke sekerim?! mmm...

blog-tips-kurus berkata...

papabear,
bagus! bagus! hrp2 ikan Msia x de radiasi.. :)

Suhami Ahmad berkata...

hihi. takdolah. atok gurau yo.... =P

blog-tips-kurus berkata...

tok SA,
tau.. OKB la katakan.... :-)

LinkWithin

related posts with thumbnails