Khamis, 15 Ogos 2013

Resipi Diet Pecal Kencur Mama Sweet

Pecal kencur by Mama Sweet
012-9562142

Bagaimana 'perkembangan' anda selepas Ramadan?
Semoga kekal sihat menawan hendaknya..

Raya tadi makan pecal kencur tak?
Orang Jawa sebut cekur tu kencur.
Sedap!! Memang power.

Bahan-bahan untuk buat kuah pecal ialah
Kacang tanah disangan, then kisar. Nak tumbuk lagi bagus!
Bawang merah, bawang putih, kencur atau ubi dan cili kering digoreng, 
belacan dibakar 
then semuanya dikisar atau ditumbuk sekali. 

Nak makan nanti, bancuh dengan air suam, gula, garam 
dan air asam jawa secukup rasa. 
Daun cekur macam gambar di atas itu diricik halus dan tabur kat kuah pecal.

Makan dengan pucuk ubi siap direbus, kacang panjang & taugeh dicelur.
Timun & sengkuang dipotong halus. Tambah tempe dan tauhu goreng pon sedap!!  


16 ulasan:

Latifah berkata...

Wah! Kecur air liur baca entri waktu-waktu macam ni.

Eh, tu ada no phone, sirius boleh buat tempahan ke? :)

Dr Singa berkata...

susah nak cari kencur kat kl ni..

blog-tips-kurus berkata...

Ms Latifah,

ya, silalah buat tempahan.

:-)

blog-tips-kurus berkata...

Dr Singa,

mari kita tanam sendiri. hihi!

Tukang Karut berkata...

perut sangat mengembang sangat ni!!!

Jenny Lilly berkata...

hurm...terliur je tgk..
salam perkenalan..

LadyBird berkata...

lady x kembang2 lagi ni.. semakin kecut jer nih.. tp berat rsnye naik..

Sam Banjamin berkata...

Haddui aiii sedap nye pun aduiiii..

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o berkata...

salam raya maaf zahir batin

Empayar Utama berkata...

Meleleh air liur nih. Kena dengan jantung pisang rebus perghhhhh....

Kevin berkata...

salam... mmg sedap makan pecal...Tq atas resepi.. bolehlah di jadikan petua untuk berdiet...

sudipVSsenduk berkata...

buah cekur mmg banyak dkt pasar malam, tapi kalau daunnya jgn harap la

Marya Yusof berkata...

As salam tips,

Alahai lama xmamam pecal kencur ni! Favorite akak ni.. arwah abah pun suka! :)

Dulu akak tanam cekur tu, smp tumbuh bunga...wangi je bau die :))

Tukang Karut berkata...

eh... hidup lagi?

Wak Gelas berkata...

tengok pon sodapp tu makk.,ahHKs

Aujinz berkata...

kecur tengok.. koh koh koh

LinkWithin

related posts with thumbnails